Да надникнем в Х-драйва.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 03 Яну 2013, 9:39

Здравейте и за много години на всички!

Имам един "проект" за тази година - купих една строшена раздатъчна кутия ATC 400. Идеята ми беше да я разглобя внимателно и да я разуча подробно, а защо не - и да я ремонтирам... Всички знаем, че оторизираните сервизи на БМВ не ремонтират тези кутии, а предлагат само замяна с нова, което излиза някъде около 4 000 лева. В TIS-а също са дадени само процедури за сваляне и монтаж на кутията. Като цяло - информацията за тези раздатки е доста оскъдна, а често възникват проблеми с тях. Затова смятам, че предоставената информация може да бъде интересна.

Искам да отбележа - не съм специалист по автомобилите, имам съвсем друга квалификация и бизнес. С тази дейност се занимавам единствено от личен интерес. Смятам се за технически грамотен човек и имам оборудвана работилница. Бих се радвал, ако темата стане интерактивна, с други думи - всеки да се чувства свободен да дава съвети, да задава въпроси и да предлага различни процедури и измервания. Ще се опитам да направя всичко (в границите на разумното), за да задоволя любопитството ви. Ще започна от самото начало, от позицията на човек, който за пръв път вижда такава кутия. Затова вероятно някои казани вече неща ще бъдат повторени, може да има и безполезна информация, за което се извинявам предварително.

Първо - теоретичната част (няма начин да минем без нея). Ето тук съм качил един файл на руски език, в който се обяснява действието на Х-драйва. Това трябва да е някакъв информационен материал за обучение на сервизни техници - значи информацията е "от първа ръка": http://dox.bg/files/dw?a=48bc351bec. От файла разбираме, че тези раздатки се слагат на Х3 и Х5, с минимални разлики. Успяваме да разшифроваме и наименованието: Active Torque Control, а числото след това сигурно показва максималния въртящ момент [N.m], който кутията предава.

Второ - историята на въпросната кутия. Човекът, от който я купих, ми разказа следното: Свалена е от докарано от Германия Х3 2007г. Направила е проблем на 90 000км. - светнали са трите лампи на таблото и колата е останала без двойно предаване. Закарал е колата в Камор Ауто. Първо са пробвали с нов актуатор, но проблемът е останал. От това са направили извода, че проблемът е в механиката на самата кутия и са му я сменили цялата срещу близо 4 бона. Самата кутия не е разглобявана, а актуаторът ми го даде отделно (свален от кутията). От казаното до тук може да се предположи, че актуаторът е изправен, но това подлежи на проверка... Ето ги двата детайла в багажника на колата ми, след покупката:

Изображение

Изображение

И така, да взимаме инструментите и да започваме...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 03 Яну 2013, 10:36

Започвам с актуатора, защото лесно може да бъде разглобен в "домашни" условия. Слагам го на масата за външен оглед. Ето го от външната страна:
Изображение

Поглед отгоре:
Изображение

Отдолу:
Изображение

И от вътрешната страна (откъм кутията):
Изображение

Общото впечатление е за доста сериозна корозия. Правя сравнение със същия дсетайл на моята кола, която е 2004г.:
Изображение

Моята е докарана от Италия, а тази (която купих за разглобяване) е от германска кола - възможно ли е условията на експлоатация да дават такава разлика? Но пък не се знае моят актуатор дали не е сменяван, също и за другият (ръждивият) не е сигурно дали е вървял винаги с тази кутия... За момента просто констатираме доста ръжда и отлагания по външните повърхности.

Общо взето - актуаторът е съставен от електродвигател и червячен редуктор (извинявайте за русизмите, но не се сещам българска дума...), между които има една пластмасова плочка, на която е електрическият куплунг. Няколко детайла - ето табелката на електромотора:
Изображение

Някакъв надпис от горната страна на плочката:
Изображение

Електрическият куплунг отвътре:
Изображение

Изображение

Съпротивлението (резистора):
Изображение

И вътрешната част на редуктора, където се зацепва към раздатката:
Изображение

Виждаме, че плочката със семеринга е капсулована, като периферията на кутията й е смачкана на няколко места. Явно този редуктор не е предвиден да се разглобява и ремонтира, което е странно...

Сега да го погледнем отвътре...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 03 Яну 2013, 11:03

Трябва да развия 4-те болтчета, които държат електродвигателя и редуктора заедно. Визуално - не личи да са развивани скоро. Използвам обикновени иструменти:
Изображение

Трябва ми торкс (еврейска звезда) Т-25:
Изображение

Изображение

Болтчетата излизат лъскави, явно корозията е само по външните повърхности:
Изображение

Изображение

Меря ги - оказват се стандартни М5х10:
Изображение

Изображение

Внимателно изтеглям електродвигателя от редуктора - вижда се стоманеният червяк (безконечник):
Изображение

В улея на червяка се вижда малко смазка, но сякаш има и някакви други отпадъци...
Изображение

Разглеждам плочката с куплунга - на нея са четките на електродвигателя, а плочката на преден план трябва да е датчик на Хол, който отчита оборотите му:
Изображение

Изображение

Лагерчето изглежда добре - има едва долвим луфт:
Изображение

Изтеглям внимателно пластмасовата плочка:
Изображение

Изображение

Ето ги четките - изглеждат много добре:
Изображение

Датчика на Хол:
Изображение

На корпуса на електродвигателя остана едно гумено уплътнение:
Изображение

Обърнете внимание, че на корпуса има 3 броя "пъпки", една от които е по-дебела. А на корпуса на редуктора има 3 съответни отвора - значи актуаторът може да бъде сглобен само по един начин, няма възможност двигателчето да се завърти спрямо редуктора.

Оказа се само едно гумено уплътнение:
Изображение

Докато на снимките на Goro57 се виждат 2 - от двете стани на плочката. Дали актуаторът някога е разглобяван и тогава уплътнението е изгубено? Или пък още от завода са пропуснали да го сложат?

Колекторът на електродвигателя също изглежда много добре:
Изображение

Изображение

Опитах да извадя ротора от корпуса, за да прегледам задният лагер, но нещо го задържа в задната част:
Изображение

А там е капсуловано и се чудя дали си струва да го човъркам:
Изображение

Плочката се оказва 2007г. - може наистина актуаторът да си е от тази кутия:
Изображение

Сега да погледнем и редуктора...
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от cod-cdbp » 03 Яну 2013, 12:12

Всъщност четките ми се струват поизносени. Края на живота им е там където е върха на издълбания триъгълник, така че с мощен поялник, можеш да запоиш нови четки, за да ти е мирна главата, ако смяташ да използваш този актуатор.
А по повод на датчика на Хол - нещо не разбирам. Хем е датчик на Хол, хем не видях да има зъбчатка, която да му диктува.
Би ли разяснил как работи според твоя оглед.
Освен това - според мен проблема е в редуктурния механизъм ("добре забравен" стар дефект в повечето подобни механизми вграждани през годините)
Принципно този редуктор доста напомня, за редуктора на обтяжката на чистачките на Е32/Е34, а там лечението е - изработка или намиране на метални зъбни колела.
Също така, като се загледах колко финни елементи има по платката - силно ти препоръчвам да се повторят всички спойки и с лупа да се огледа платката за пукнати писти.

ПС Поздравления за темата, с един приятел правим 1:1 същите неща по нашите стари кочини :mhihi: :mhihi: :mhihi:
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 03 Яну 2013, 13:24

Радвам се, че има интерес! По принцип съм скаран с електрониката, а за "датчика на Хол" почерпих информация от файла, към който дадох линк в първия пост:

Изображение

Наистина няма "зъбчатка" за датчика, но има едно пръстенче между лагерчето и колектора на електродвигателя (вижда се на снимките), което вероятно изпълнява същата функция. Четките могат да се сменят, например от някаква прахосмукачка или друг уред. Казах, че "изглеждат добре" в смисъл, че не са надрани, нямат отчупени парчета. А износването вероятно е нормално. Проблемът е, че за тези раздатки официалните представители на фирмата не предлагат никакви части. В e-bay излизат разни "ремонтни китове", но са на безумни цени, а и няма как да си сигурен за качеството им. Явно ще се спасяваме сами и по единично...

Казваш - проблемът е в редуктора? Да погледнем и него - ето кутията на редуктора откъм електродвигателя:
Изображение

Вижда се гнездото на лагерчето. От долната страна (на снимката се пада вдясно) има черен прах, вероятно е от четките на електродвигателя. Виждат се и трите отвора за трите фиксиращи щифтна на корпуса на двигателя. Горе в ляво (на снимката) е този с по-голям диаметър.

Изглед на редуктора от външната страна:
Изображение

От вътре се вижда зегерката, която фиксира пластмасовата зъбчатка на остта. Свалих я със специални клещи за зегери:
Изображение

След зегерката извадих и стоманената шайба под нея - сега зъбчатката се движи свободно по остта, но не излиза заради капака със семеринга:
Изображение

Изображение

След това обърнах внимание на резистора - свалих го, за да не го повредя при следващите манипулации. Развих болтчето с женски торкс Е6:
Изображение

Изображение

Хайде сега - това 09 ли е:
Изображение

Изображение

А и болтчето изглежда да е хващано с клещи - значи съпротивлението е сменявано... Кога, защо - нямам представа. По-натам ще опитам да измеря електрическото съпротивление на резистора.

И така, работата опря да сваляне на стоманения капак на редуктора (плочката с гумения семеринг). Тази вечер ще опитам да го разкапсуловам и утре ще докладвам за резултата.

Всички показани снимки могат да се видят тук: http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29303658.big
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 03 Яну 2013, 16:37

Да, ама сърце юнашко не трае... След консултация с колегата Goro57 и половин час човъркане, успях някак да подхвана капака на редуктора с една отвертка и го извадих:
Изображение

Капакът от вътрешната му страна - гумиран:
Изображение

Отвътре останаха зъбчатките - свободни на остта:
Изображение

При отварянето успях малко да нащърбя ръба на кутията, мамка му:
Изображение

При монтажа мисля да намажа ръба със силикон, за уплътнение.

Ето ги частите, както ги извадих:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Черната зъбчатка е сериозно изронена:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Един здрав участък от същата - за сравнение:
Изображение

Вътре в кутията на редуктора - малко грес и много мизерия:
Изображение

Изображение

Това извдих от редуктора - парчета от зъби на черната зъбчатка:
Изображение

След миене на чешмата с топла вода, препарат и четка за зъби:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
Последна промяна Borymeckata на 03 Яну 2013, 17:13, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 03 Яну 2013, 16:57

Малко да помислим - какво установихме до тук?

Актуаторът явно е прецакан. Има две възможности:

1. Този актуатор си е бил с тази кутия и се е повредил. Тогава има шанс самата раздатъчна кутия да е изправна.
2. Актуаторът е бил здрав, а кутията се е повредила. В сервиза са подменили здравият актуатор с повреден.

Както и да е, това ще установим по-натам... Друг въпрос - как може да се ремонтира този актуатор?

Повредена е само черната зъбчатка, по другите детайли не виждам дефекти, освен от демонтажа. Гледам внимателно зъбчатката - изронени са 13 зъба от общо 56. Явно са изронени в участък, където редукторът "натяга" съединителната муфа в кутията - там се получава максимално усилие. Въпросът е дали по начало тази (черната) зъбчатка работи само в този участък (на повредените 13 зъба) или прави пълен оборот, а в този участък се натяга? Според мен, редукторът не прави голям ход и е вероятно зъбчатката наистина да работи само в този малък участък от периметъра си. Ако е така - не виждам проблем същата (дефектна) зъбчатка да се превърти така, че стоманеният червяк да дойде на здрав участък и да работи още толкова.

Това ще остане като резервен вариант за ремонт, но по-добре е да се сложи нова зъбчатка. Хайде сега казвайте - кой може да изработи десетина такива от бронз, примерно? Или откъде могат да се намерят нови оригинални зъбчатки - пластмасови? На снимките се виждат всички номера и означения по детайла - помагайте!

В e-bay се продава бронзова зъбчатка (комплект) за USD 265: http://www.ebay.com/itm/BMW-X3-X5-X6-e53-e83-e70-e71-Transfer-Case-Motor-Actuator-kit-BMW-27107566296-/130826009953?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1e75d67d61&vxp=mtr#ht_1087wt_1157

Има и пластмасовата за USD 135: http://www.ebay.com/itm/BMW-X3-X5-Transmission-Transfer-Case-Motor-Gear-Repair-Actuator-NEW-/281045606037?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item416f9f9e95&vxp=mtr#ht_1623wt_1157

Честно казано - и двете оферти не ми харесват особено... Замислям се за разни "цигански" номера - дали е възможно от две повредени (изронени) зъбчатки да се направи една здрава? Ако се изреже изронения участък и на негово място се "присади" здрав от друга зъбчатка? Тази пластмаса изглежда доста твърда (определено не е "найлон") и е интересно дали може да се лепи с нещо? А ако повреденият участък се залее с някаво лепило и после зъбите се оформят в него? Хайде, предлагайте варианти за ремонт!
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от goro57 » 03 Яну 2013, 17:33

Браво колега,това предположение че работи само в този участък е логично.Но дай да го докажем и да се разгледа по-подробно това.Тогава и завъртането ще реши проблема.Само да не би при спиране на автомобила,този червяк да се установява на едно и също място и при всяко тръгване да "бие" точно там.Или пък има такива моменти(все едни и същи),които товарят рязко максимално мотора.Мисля,че пъзела трябва един ден да бъде нареден... :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 563
Регистриран на: 20.11.2005
Местоположение: Бургас
Кара: E60 530D '05

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от toni » 03 Яну 2013, 17:53

Мога да ти предложа вариант, ако си я отписал тази зъбчатка. Отиваш на стругар да ти набие една заготовка на тази зъбчатка. Какво имам впредвид, намаля ти детайла достатъчно за да може да се сложи един пръстен от месинг, на който после да се нарежат нови зъби, за да пасне на червяка, това може да се направи пак при стругар или при фрезист. И дори самите зъби в момента на тази зъбчатка да нарязани супер просто и затова са се изронили, защото са прави и контакната площ с червяка е малка, ако бяха зъбите с форма на окръжност, така контактната площ е значително по-голяма.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от goro57 » 03 Яну 2013, 20:38

Добре Тони,решаваш направо половината проблем с идеята да се запази осевата част и да се "оправя" периферията.Но ...-недей мисли,че бавареца ще нареже супер просто зъбите.Вярвай,че само по тия зъби има поне 200 страници теория.Прав си и за контактната площ.А мислиш ли,че биха го направили по глупав начин,само заради едната печалба.Нали разбираш,че само с десети части от процента да смениш ъгъла и всичко отива на кино.По голяма площ означава много,най вече по мудно реагиране(демек по бавно,което тук е от основно значение).Тук явно се търси моментално реализиране на въртящия момент,така както добрия футболист ще блъсне топката(Рууни) или финно ще я фалцира(Бербатов)... :lol: това беше за разтоварване... :) .
Все пак идеята да се запази центъра е много напредничава,да видим да решим и периферията.
Много ме мъчи въпроса-защо точно в един сектор се износва.Сего се сещам,че при разглобката,нали колата спряла в гаража в канала,изваждах първо червяка(не знаех още че се вади и главинката).Та аз не виждах добре(от год.),но помагача ми рече,че има нещо износено.Това го бях забравил,но сега се сещам за това дали винаги спира пустата зъбчатка на едно и също място.И понеже при тръгване нищо не се върти,то тогава е най-натоварено, а после може да има разходки по периферията.Както е възможно точно в тоя момент,това да е било чиста случайност.Но нищо не ми пречи да проверя идеята на Боримечката-имам два мотора и смяната им е само 30-тина мин.Ще завъртя шайбата на изроненото и ще се види...само да продължи да е топло и да няма сняг.Но по скоро ми се иска да го анализираме...Вече имам виждане от теорията,че при всеки запуск(и аз падам малко рус),се измерват крайни стойности на резистора и установяват актуатора в едно и също изходно работно положение.
И по скоро колега,давай да видим вътре в кутията,че си мисля,че уж ще ни просветва,ама по-скоро ще ни се стъмва... :D (бавареца си е техн.чудо).

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 563
Регистриран на: 20.11.2005
Местоположение: Бургас
Кара: E60 530D '05

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от toni » 04 Яну 2013, 0:26

В случая бързодействието няма нищо общо с формата на зъбното колело, в случай че оборотите на моторчето са едни и същи, по скоро получения луфт в следствие на износване на зъбите, а при този вариант на зъбите този луфт се получава доста бързо. Говоря за този вариант, който реално може да ти свърши работа и защото съм запознат в доста със стругарството и фрезоването. Има изписано много теория и то доста над 200 страници за нарязване на зъбни колела и ъгли и модули и зацепване. За нарязването на зъби за червяк е доста по-просто, при което е като се имат параметрите на червяка е много лесно да се направят зъби за него. Ето как става http://www.offroad-bulgaria.com/showthr ... 716&page=4 Дори може материала да не е месинг, а като този на зъбчатката полиамид. Това може да го направи всеки разбиращ от работата си фрезист.
Иначе обяснение за това износване е по-голямото усилие, което се прилага при напълно зацепен съединител, за предаване за въртящия момент към предния мост, когато има вече луфт и датчика на хол чака да му се даде 0 или 1 и през това време мотора напъва докато това стане.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 04 Яну 2013, 9:17

toni написа:Мога да ти предложа вариант, ако си я отписал тази зъбчатка. Отиваш на стругар да ти набие една заготовка на тази зъбчатка. Какво имам впредвид, намаля ти детайла достатъчно за да може да се сложи един пръстен от месинг, на който после да се нарежат нови зъби, за да пасне на червяка, това може да се направи пак при стругар или при фрезист. И дори самите зъби в момента на тази зъбчатка да нарязани супер просто и затова са се изронили, защото са прави и контакната площ с червяка е малка, ако бяха зъбите с форма на окръжност, така контактната площ е значително по-голяма.


Да, точно този вариант ми хрумна - да се "оберат" всички зъби и на тяхно място да се набие бандаж от друг материал. Зъбите ще се нарежат, но няма да паснат идеално на червяка, защото не сме сигурни за техните параметри - форма, ъгъл на наклона... Затова си мисля за някакво напасване след нарязването - актуаторът да се сглоби с "новата" зъбчатка, без капака на редуктора и с много грес. Електродвигателят да се върже към някакъв акумулатор и да се остави да върти ден - два. Смятам, че стоманеният червяк ще напасне (ще донареже) по-меките зъби на "новата" зъбчатка и в резултат - двете ще се сработят едно към друго. Виждам само един проблем - трудно ще стане връзката между старата пластмасова част и новия бандаж. Ако са различни материали - няма как да се залепят. И ако не се набият някакви шпонки между тях - може при по-серизоно натоварване да се получи приплъзване между двете?

За конкретния случай - не знам, но многодисковите съединители при мотоциклетите имат сравнително малък ход - по-малко от сантиметър (извинявайте за мерките, но в моята специалност работим с точност 1/10 от метъра...). Напълно е възможно зъбчатката да работи само в този (изронения) участък. Като гледам здравите зъби - сякаш никога не са работили, и изобщо нямаше грес между тях:

Изображение

Изображение

http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29378713.big

Мисля си - защо да не може да се намерят няколко от тези, оригиналните пластмасови зъбчатки? Все някой някъде ги произвежда, имат си номер... И едва ли себестойността им е повече от 2 лева. Всеки от нас би се запасил с 2 - 3 броя. Въпреки, че определено бих предпочел метална зъбчатка на същото място.

Слушайте една идиотщина, която ми хрумна! Вместо актуатор - само едно рамо да излиза от шлиците на кутията, едно жило към рамото и го извеждаш на лост в кабината - като на ръчната спирачка. И става Х-драйв с ръчно управление - с лоста натягаш муфата колкото искаш. Можеш и напълно да я освободиш, когато предното не ти трябва. Креативно копеле ли съм, а?
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от cod-cdbp » 04 Яну 2013, 10:23

Че си креативен спор няма, само че законите на гадостта са такива - ако едното колело е метално, то обезателно ще преебе зъбите на другото.
Така че - двете колела от метал. Бронз или нещо друго, както и да го гледаш цената ще е под 100лв за фрезист.
Още по добър вариант е лазерна ЦНЦ фреза или изобщо ЦНЦ фреза.
Даже с повечко заигравка и малко гипс, може да се направи чудна бронзова отливка ;)
Такива ми ти работи.

ПС Някакъв производител не е ли описан на колелото ?
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 04 Яну 2013, 10:55

Значи остава да намерим кой може да нареже или да отлее такава зъбчатка от бронз. Аз ще разпитам, но за съжаление съм доста далеч от тази област... Затова ако някой знае - предлагайте. Ще си поръчаме 20-тина такива зъбчатки и си решаваме проблема веднъж завинаги. При по-голяма серия сигурно и единичната цена ще падне, а 100 лева не са нищо - нали за нов актуатор искат повече от 1000...

Производител... ако някой може да се ориентира от означенията на снимките? Тони е прав за материала: PA66-CF30 се оказа Полиамид 66, армиран с 30% въглеродни влакна (Carbon Fiber). Бил материал с "low wear and friction", ха-ха-ха... А може материалът наистина да е подходящ и проблемът да идва от формата на зъбите и контактната им повърхност? Четох по други форуми за лепило - май няма такова, никой не предлага проверен метод за лепене.

Излизат фирми, които произвеждат зъбни предавки:

http://www.module-bg.com/index.htm

http://www.radina-m.com/worm-gears.html

http://www.karnes.bg/bg/zabni-kolela.php

http://www.lira-bg.com/produkti%20zabni%20predavki.html

От понеделник започвам да въртя телефоните...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 04 Яну 2013, 11:20

goro57 написа:...
Много ме мъчи въпроса-защо точно в един сектор се износва.Сего се сещам,че при разглобката,нали колата спряла в гаража в канала,изваждах първо червяка(не знаех още че се вади и главинката).Та аз не виждах добре(от год.),но помагача ми рече,че има нещо износено.Това го бях забравил,но сега се сещам за това дали винаги спира пустата зъбчатка на едно и също място.И понеже при тръгване нищо не се върти,то тогава е най-натоварено, а после може да има разходки по периферията.Както е възможно точно в тоя момент,това да е било чиста случайност.Но нищо не ми пречи да проверя идеята на Боримечката-имам два мотора и смяната им е само 30-тина мин.Ще завъртя шайбата на изроненото и ще се види.
....


Така, при много внимателен оглед на повредената зъбчатка установих следното:

Видимо са засегнати (изронени) 13 зъба, но следи от работа има по 27 зъба (включително изронените). Зъбчатката има общо 56 зъба - значи реално работи по половината от периметъра си, не прави пълен оборот. Бих помолил колегата Горо57 и други, които имат такива повредени зъбчатки, да проверят как е при тях. Ако е така - няма проблем повредената зъбчатка да се нагласи така, че да изкара още една "смяна", но проблемът не се решава - не се знае кога ще откаже и оставаш без двойно предаване. За мен радикалното решение е (както каза Колегата по-горе) - нова метална зъбчатка.
Excellent! Steven is my name!

Следваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook