Дизайнът във Формула 1 са развива и чрез генетичен алгоритъм

Formula 1, AMLS и всички други прояви.

Модератор: Sharo

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2736
Регистриран на: 13.02.2002
Пол: Мъж

Дизайнът във Формула 1 са развива и чрез генетичен алгоритъм

Мнение от Любо Мегов » 06 Авг 2004, 10:04

Как ще изглеждат болидите на бъдещето? Отговорът може би се крие в словосъчетание, което на пръв поглед няма нищо общо със света на ревящите мотори: генетичен алгоритъм. Всички отбори от Формула 1 усъвършенстват по своите болиди хиляди параметри, които в състезанията често са решаващ фактор за успеха.

От големината на задните спойлери, избора на гуми, височината на седалката за пилота до настройката на скоростите. Отборите във Формула 1 изостават от развитието на болидите на "Ферари" и поради това "БМВ Уилямс" и "Джордан" се опитват да стигнат до революционна новост.

Технология, която прави дизайна на автомобилите, за да може тяхната аеродинамика да позволява най-бързото изминаване на обиколка. И именно моделът на генетичния алгоритъм би трябвало да помогне на автомобилите да бъдат "ушити" подходящи "дрехи" за отделните писти. За момента са говори за "Силвърстоун" и "Нюрбургринг". Британската писта има много "бавни" завои и малко "бързи", докато съоръжението в Германия се отличава с голям брой виражи и груба повърхност. В. "Файненшъл таймс" писа за въможността тези специфични писти да бъдат използвани за тестването на новите методи на генетичния алгоритъм, които досега не са използвани в моторните спортове.

Как точно изглежда такова "култивиране"? Вземат се "култивирани" типове автомобили като първоначална двойка и компютърът отстранява от тяхното потомство на принципа на естествения подбор по-малко ефективните "индивиди".

Процесът се повтаря, докато не се появят възможно най-бързите наследници. От тях след това се "култивира" ново поколение. При проекта на БМВ двойката учени Питър Бентли и Кшищоф Влох от лондонския "Юнивърсити колидж" са избрали стойностите на 68 произволни параметъра и ги е използвала при култивирането. В същото време са ги тествали на компютърни симулатори на автомобили от Формула 1 и са стигнали до неочаквани резултати. След 40 поколения на "култивиране" развитите автомобили били много по-бързи от тези, които са били използвани като "Адам и Ева".

И то с цели седем секунди на обиколка на "Нюрбургринг"! "Едноместните автомобили във Формула 1 са като конструктор "Лего": можете да добавяте или махате много части-качества", казва Бентли.

Но генетичните алгоритми имат и друг принос: позволяват развиването на много отделни автомобили по такъв начин, че да пасват на отделните писти. Едноместните автомобили за "Силвърстоун" били настроени за по-висока скорост, но с по-малка сила на притискане за завоите, докато автомобилите за "Нюрбургринг" с по-гояма сила на притискане са позволявали да се преминават острите завои с високи скорости.

Отборът на "Джордан" вече е сключил партньорство с американското дружество "Сциенцио", консултант в областта на генетичния алгоритъм. Техническият директор на "Сциенцио" Анди Едмъндс казва, че култивирането на нови видове дизайн понякога води до странни форми. "Класическият подход при подобряването на дизайна обаче носеше само малки стъпки напред.

С генетичния алгоритъм можете да намерите напълно различно дизайнерско решение, което някой дори и с голямо въображение не би могъл да измисли", казва за "Файненшъл таймс" Едмъндс. Първата част от проекта на "Джордан" вече дава плодове: подобряването на системата за окачването на автомобила се тества от пилотите на истински болид. "Но по-скоро бихме искали да стигнем до цялостно решение за автомобила, припомня Джеймс Кий, шеф на проучванията в "Джордън".

В момента разполагаме с много данни от автомобилите си, но още не разбираме системата като цялост." Тестваните методи откриват нова палитра от възможности при създаването на дизайна за бъдещето. "Можете да променяте почти всички параметри, които се използват при генетичните алгоритми. Така че сте ограничени само от правилата на ръководството на Формула 1", обяснява Бентли.

В същото време отборът на "Ферари" прекрати работата си по развитието на новия болид за следващия сезон.

Това е резултат от предлаганите промени, които подготвя Международната автомобилна федерация. Те би трябвало да ограничат скоростта с оглед на изискванията за безопасност на пилотите във Формула 1. "Мисля, че поради това много отбори ще използват в първите състезания от следващия сезон старите си автомобили", заяви Рос Браун, технически директор на "Ферари", който има голяма заслуга за настоящата доминация на отбора от Маранело. Промяната на правилата, която трябва бързо да бъде одобрена, според Браун значително ще повлияе в началото на следващия шампионат.

"Редица отбори ще направят в първите състезания компромис, за да успят по-късно. Огромната работа, която свършихме по болида, сега ще се окаже напразна. Няма да се оплакваме, приемаме го като ново предизвикатество и искаме да конструираме най-добрия автомобил и според новите правила", заяви британският стратег.

В. "ХОСПОДАРЖСКЕ НОВИНИ", В. "ДНЕВНИК"

Назад към BMW и моторните спортове

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook