e60/e90 по-добър звук за малко пари и много труд

5-та серия ('04 - '10)

Модератори: Atsalov, Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 604
Регистриран на: 24.01.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е46
Детайли за колата: N42B20

e60/e90 по-добър звук за малко пари и много труд

Мнение от pimpo » 01 Яну 2019, 17:48

----- всичко правено по колата е събрано в първото мнение ----


Здравейте колеги. Започнал съм поетапен ъпгрейд на базовата музика на е60. Доста четох за L7 варианта, но аз съм много инатливо човече и за пореден път отказвам да мина по утъпканите пътеки.
Както знаем базовия звук на е60 е с два баса под седалките и четири смешни говорителчета (предни врати и задна кора). Освен това аз съм с малка навигация (MASK). Първото, което направих бе да сложа пищялки от е46 на предната и задната линия. Предните се захващат директно към болтовете, които държат огледалата (1:1 със захвата в е46). На задната кора е нужно малко творчество, но не е нищо сложно. Относно оригиналния кондензатор в кабела на пищялките - можех да го оставя, но за по-добър звук, направо си купих готови двулентови филтри (втори ред). Така вече предната и задната линия имат предостатъчно високи честоти. Да, прекалено дори. И отначало мислех че филтрите, които ползвам са прекалено "остри", но след малко проучване попаднах на тази тема:
http://forum.bmw5.co.uk/topic/132175-do ... actory-eq/
Там всъщност разбрах че, според нивото на оборудване, MASK модула има фабрично зададени настройки на еквалайзера. За базовия вариант високите са доста подсилени, за да компенсират липсата на пищялки. НО, освен това и "без да искат" са изрязали и дълбочината на ниските честоти. Все пак трябва да те накарат да си поръчаш по-хубав звук :)
И така, захванах се да видя какво се крие зад настройките. Параметрите, които правят тази магария са:
FILTER_FZG_BLOCK_1
FILTER_FZG_BLOCK_2
FILTER_FZG_BLOCK_3
FILTER_FZG_BLOCK_4
Mask_e60_FILTER_Stereo.png
Mask_e60_FILTER_Flat.png

Предполагам всеки е за по един канал 1 - преден ляв, 2 преден десен и тн. Но не съм си играл да го проверявам. Началните настройки на всички тях беше e60_stereo. Промених всички на e60_flat. Високите вече не бяха толкова дразнещо силни, а премерени и реалистични. Средите леко изпъкнаха а ниските станаха малко по-дълбоки. Подчертавам, че ако няма добавени пищялки, тази промяна вероятно няма да ви хареса. Може да опитате и с други от наличните стойности, все пак това си е въпрос на вкус. Но аз винаги слушам без никакви еквалайзери, ефекти и тн. Дотук добре, но все още ми липсваше нещо. Разрових останалите опции и открих следните параметри:
CROSS_OVER_1
CROSS_OVER_2
Mask_e60_Cross_Over.png

Този термин принципно означава гранична честота между бас каса и останалите говорители. Но в е60, басите под седалките са вързани паралелно с тези във вратите, т.е. няма такова разделение. Затова и тези параметри ги сложих на e60_flat. О, чудо! Фабричния базов звук на е60 можел да извади истински дълбок, динамичен и силен бас! Може би и тук без да искат са го орязали :ranting: .

След тези промени, звукът вече не ме дразни, дори е напът да ми хареса. Но все пак има какво още да се направи. Взех си говорители от Лоджик 7. Смених единия бас. Резултата е малко странен. Определено баса е още по-дълбок и динамичен, но заедно с това има изразен резонансен характер. За момента не мога да преценя кой звук повече ми допада, оригиналния или л7. Засега карам с два различни говорителя и слушам докато реша. Останалите говорители още не съм ги сменял (все няма време :bang: ).
Това, което задължително трябва да направя е да сложа добър нискочестотен филтър на басите, защото много си пречат със малките говорители в областта на средните честоти. Но това изисква повече игра с измерване на характеристики и смятане/направа на самите филтри. А това кога ще стане, трудно мога да предполагам. Но обещавам да пиша, когато има каквото и да е развитие по темата. Но резултата до тук е доста впечатляващ, а парите и времето вложени за него са символични. Калкулацията за момента е:
30лв за 4 пишялки от е46
40лв за 4 фабрични двулентови филтъра
65лв за кабела за диагностика
л7 говорителите не ги слагам в сметката засега, защото не е ясно дали ще влязат в употреба.

Затова, ако някой е с моята конфигурация и иска по-хубав звук за малко пари, мисля че ще бъде приятно изненадан от този бюджетен вариант.
До скоро!

edit 14.03.2020:
1. Направих читав нискочестотен филтър на басите под седалките, така че да не си "пречат" със средите във вратите. Звука доби повече детайл и дълбочина. Бобинката ми е 8mH, кондензатора 50uF, последователно на него 5ом резистор. Честотата на срез е около 200Hz. Упражнението не си струва, ако просто искате хубав бас, но ако наистина искате детайлен звук си трябва.
2. Смених CROSS_OVER параметъра на от e60_flat на e91_stereo. При тази опция долната гранична честота е около 50Hz и е малко по-приятно за слушане. e60_Flat е прекалено дълбок и купето резонира, което на мен ми идва в повече.
3. Извадих пластмасовите лайсни на прага под предните врати и махнах една от щипките. Не се смейте :), те влизат в работния обем на баса и ако я няма лайсната (разбирайте щипките) баса изчезва. Аз махнах само една определена - втората отпред назад. Така леко туширах резонанса на купето в най-ниските честоти.
4. Облепих целия под отвътре и отвън с битумна лента. Също и вътрешните прагове (махат се пластмасовите за целта). След тази процедура, резонанса на купето значително намаля. Басите станата по-динамични, не перфектни, но доста по приятни за слушане.
Изображение
Изображение
Изображение
5. L7 говорителите ги махнах - не ми хареса с тях. Думка прекалено много и прекалено дълбоко и резонансно.
6. Следващото нещо, което направих е кодинг параметъра PHASE_BLOCK. Промяната е логична от e60_стерео на e60_flat. Не знам какво точно безумие са направили с фазата, но след промяната, ниските станаха много по-конкретни и отсечени. Излязоха обаче едни среди, които на някои може да не им харесат. Според мен са си точно на място, но повечето хора не ги обичат.

7. Средите във предните врати до скоро бяха само с нискочестотен филтър. Т.е. пееха от 0 до около 6kHz, разчитайки на това, че те си затихват естествено под 200Hz (от където почват басите). Да, ама не! Оказа се, че макар и доста затихнали, все пак си пречат с басите под седалките. Направих им филтър и ги отрязах на честота около 250Hz (не съм ги смятал точно). Т.е. вече имам класически трилентови филтри от втори ред. Честоти на срез 250Hz/6kHz. Резултата е още по-конкретен бас. Резонансния характер за който говорих в първите мнения почти изчезна!

==============================================================================
8. Тъй-като основните запитвания се отнасят към филтрите, ще се опитам да дам някакъв работещ вариант.

Използвах този калкулатор
https://www.erseaudio.com/CrossoverCalc ... rder-3-Way
С него зададох честоти близки до моите и импедансите на говорителите. Стойностите, които калкулира са малко различни от моите. Това се дължи на факта, че аз имах определени стойности на индуктивностите, към които нагаждах кондензаторите за да получа желания ефект. Ще опиша разликите, които са ми известни към момента, със стойностите в скоби:


C4 = 2.16 µF (неизвестно)
L4 = 0.28 mH(неизвестно)

C3 = 187.5 µF (250)
L3 = 6 mH (6)
C2 = 4.33 µF (неизвестно)
L2 = 0.14 mH (неизвестно)

C1 = 187.5 µF (50 + 5 ома резистор последователно на него)
L1 = 6 mH (8)

*Някои стойности не ги знам, защото са вградени в колата от много време и не ги помня. Кондензаторите мога да ги видя, но бобинките не мисля, че ги пише. А едва ли ще имам време да ги меря.

Изображение

За хората, които НЕ разбират от електроника препоръчвам да си купят готови трилентови филтри от някой сайт с три до пет букви бг за 20-40лв и просто да си ги вържат по схемата. Ефекта няма да е максимален, но става бързо и евтино.
Който иска да получи по-добър ефект, ще трябва да се бръкне повечко за бобини по поръчка, да си изработи филтрите (или да му ги изработят). След това може да се наложи донастройка на филтрите (само с промяна на кондензаторите + евентуално резистори). Но това си е заигравка вече в колата и не е за всеки.

Не забравяйте, че е нужно някакво ниво на познания по електроника за направата на филтри. Грешките тук не винаги са видими, а резултата може да е разочароващ.


==============================================================================
9. Вече споменах за неприятния резонанс в областа на ниските честоти, при които цялото купе кънти. Намерих време, свалих седалките и пробих отвори с диаметър 5мм във пластмасовите кутии (отстрани до говорителите). Целта на упражнението е, да гаси чисто механично въпросния резонанс на ниските честоти, при тихо слушане. Ефект определено има! Опитах да върна CROSS_OVER параметрите на e60_flat, но все още баса е прекалено кънтящ. Така че при следваща възможност, ще пробия по още един отвор 5мм във всяка кутия и ще опитам пак със e60_flat. Засега оставам на стойност e91_stereo макар и резонанса да е чувствително по-слабо изразен.



Засега толкова. Ако има още, ще дописвам :)
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна pimpo на 25 Юли 2022, 14:18, променена общо 9 пъти
Кога се пише "И" и кога "Й"

1. В българския език няма дума, която в множествено число да завършва на "й"!!!
грешно --> правилно
- вибраций --> вибрациИ
- консултаций --> консултациИ

2. Думи в които може да има "и" или "й" според смисъла. Примери:
- моменТА в коЙто (ед.число)... / ...моментИТЕ в коИто... (мн. число)
- коЙ човек (ед. число) / коИ хора (мн. число)
- някоЙ човек (ед.число) / някоИ хора (мн.число)
- Моля не ме безпокоЙте! / Не, не ме безпокоИте
- един завоЙ (ед.ч.) / много завоИ (мн.ч.)

старши ентусиаст
Online
Аватар
Мнения: 3327
Регистриран на: 29.03.2007
Местоположение: Pleven
Пол: Мъж
Кара: E60 530D F07 530D
Мечтае да кара: и да не приближава сервиза :)
Детайли за колата: трошляче някакво :)

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от spacepl » 01 Яну 2019, 19:37

Това за баса още утре ще го тествам, че днес не мога да се завлека до колата :)
Изображение

PS: За съжаление при ССС не минава номера. Просто ги няма тия настройки....

Потребител
Аватар
Мнения: 8
Регистриран на: 27.04.2019
Пол: Мъж

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от powerlove1 » 27 Апр 2019, 20:45

Здрасти колега, би ли ъпдейтнал темата, имаш ли завърешено финално решение? интересувам се за музикален вариант за Е90 2006г professional

старши ентусиаст
Online
Аватар
Мнения: 3327
Регистриран на: 29.03.2007
Местоположение: Pleven
Пол: Мъж
Кара: E60 530D F07 530D
Мечтае да кара: и да не приближава сервиза :)
Детайли за колата: трошляче някакво :)

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от spacepl » 09 Май 2019, 10:57

При профито ги няма тия опции. Проверих преди 2-3 месеца. Явно са само при МАСК-а

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 278
Регистриран на: 25.01.2011
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 535ix, 2012

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от landolin » 09 Май 2019, 15:42

При мен е Navi Pro с базово стерео и бюджетния ъпгрейд, който направих беше с усилвател за басите (оригинален) и пищялки Herz отпред и отзад. След кодиране към HiFi звука стана доста приличен и определено е много по добър от базовия. Усилвателя го взех за 60лв, пищялките за 100.

Не ми се инвестираше в Logic 7, защото видях че другата коля за която много се чудих е била с Individual музика и още една камара екстри, на които тогава не обърнах внимание а взех тази на по малко километри и редовно обслужвана (проверени).

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 604
Регистриран на: 24.01.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е46
Детайли за колата: N42B20

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от pimpo » 31 Юли 2019, 8:53

Кратък ъпдейт:
1. Направих читав нискочестотен филтър на басите под седалките, така че да не си "пречат" със средите във вратите. Звука доби повече детайл и дълбочина. Бобинката ми е 8mH, Кондензатора 50uF, последователно на него 5ом резистор. Упражнението не си струва, ако просто искате хубав бас, но ако наистина искате детайлен звук си трябва.
2. Смених CROSS_OVER параметъра на e91_stereo. При тази опция долната гранична честота е около 50Hz и е малко по-приятно за слушане. e60_Flat е прекалено дълбок и купето резонира, което на мен ми идва в повече.
3. Извадих пластмасовите лайсни на прага до предните врати и махнах една от щипките. Не се семейте :), те влизат в работния обем на баса и ако я няма лайсната (разбирайте щипките) баса изчезва. Аз махнах само една определена - втората отпред назад. Така леко туширах резонанса на купето в най-ниските честоти.
4. Облепих целия под отвътре и отвън с битумна лента. Също и вътрешните прагове (махат се пластмасовите за целта). След тази процедура, резонанса на купето значително намаля. Басите станата по-динамични, не перфектни, но доста по приятни за слушане. Имам снимки, но в момента не мога да ги кача.
5. L7 говорителите ги махнах - не ми хареса с тях. Думка прекалено много и прекалено дълбоко и резонансно.
Та след виско това, вече не ми се повдига като слушам музика :) Не е върха на сладоледа, но е приятно и поне за мен - достатъчно.
Кога се пише "И" и кога "Й"

1. В българския език няма дума, която в множествено число да завършва на "й"!!!
грешно --> правилно
- вибраций --> вибрациИ
- консултаций --> консултациИ

2. Думи в които може да има "и" или "й" според смисъла. Примери:
- моменТА в коЙто (ед.число)... / ...моментИТЕ в коИто... (мн. число)
- коЙ човек (ед. число) / коИ хора (мн. число)
- някоЙ човек (ед.число) / някоИ хора (мн.число)
- Моля не ме безпокоЙте! / Не, не ме безпокоИте
- един завоЙ (ед.ч.) / много завоИ (мн.ч.)

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 62
Регистриран на: 22.11.2007
Местоположение: стара загора
Пол: Мъж
Кара: e28,e34 , чат пат е39
Мечтае да кара: нещо по ново
Детайли за колата: Е60 525 2005

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от galin st 7427 sv » 20 Сеп 2019, 10:20

Колега можеш ли да споделиш какви филтри си използвал, ако може линк

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 604
Регистриран на: 24.01.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е46
Детайли за колата: N42B20

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от pimpo » 20 Сеп 2019, 11:42

Класически двулентов филтър от втори ред. Нещо подобно на тези:
https://bazar.bg/obiava-20884772/novi-d ... -crossover
https://bazar.bg/obiava-10258479/filtri-za-koloni
https://bazar.bg/obiava-26378225/dvulen ... iltri-heko

Но и много други подобни биха свършили работа:
https://bazar.bg/obiavi?q=%D0%B4%D0%B2% ... rice_to=40

Разбира се, може да се задълбае в тази посока, да се видят характеристиките на говорителите и леко да се модифицират филтрите. Но това е сложно упражнение, което за повечето слушатели не води до забележима разлика.
Кога се пише "И" и кога "Й"

1. В българския език няма дума, която в множествено число да завършва на "й"!!!
грешно --> правилно
- вибраций --> вибрациИ
- консултаций --> консултациИ

2. Думи в които може да има "и" или "й" според смисъла. Примери:
- моменТА в коЙто (ед.число)... / ...моментИТЕ в коИто... (мн. число)
- коЙ човек (ед. число) / коИ хора (мн. число)
- някоЙ човек (ед.число) / някоИ хора (мн.число)
- Моля не ме безпокоЙте! / Не, не ме безпокоИте
- един завоЙ (ед.ч.) / много завоИ (мн.ч.)

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 62
Регистриран на: 22.11.2007
Местоположение: стара загора
Пол: Мъж
Кара: e28,e34 , чат пат е39
Мечтае да кара: нещо по ново
Детайли за колата: Е60 525 2005

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от galin st 7427 sv » 20 Сеп 2019, 12:03

Благодаря колега, много съм бос в тази област. Така ми спестява много мъки и четене благодаря

Потребител
Аватар
Мнения: 36
Регистриран на: 24.02.2019
Пол: Мъж

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от Ghostdriver » 20 Фев 2020, 20:45

Здравейте колеги!
Доста съм бос по темата, за което моля да ме извините предварително.
Та колонката от пасажерската врата е започнала да пръцка, и се чудя дали само нея да не сменя, но за съжаление не съм запознат с кой вид аудио съм и кой трябва да търся, дали било то от втора ръка или ново?


Sent from my iPhone using Tapatalk

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 604
Регистриран на: 24.01.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е46
Детайли за колата: N42B20

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от pimpo » 14 Мар 2020, 23:47

Ghostdriver написа:Здравейте колеги!
Доста съм бос по темата, за което моля да ме извините предварително.
Та колонката от пасажерската врата е започнала да пръцка, и се чудя дали само нея да не сменя, но за съжаление не съм запознат с кой вид аудио съм и кой трябва да търся, дали било то от втора ръка или ново?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Най-сигурно е да свалиш кората и да видиш. Иначе по вин също излиза, но няма как да знаеш дали някой преди теб не е сменял говорители. Но честно казано, разликата в говорителите не е фрапираща, така че каквито и да сложиш ще свършат работа. Втора ръка има доста предлагане. Аз нови не бих търсил.

Иначе последен ъпдейт по темата:
Следващото нещо, което направих е кодинг параметъра PHASE_BLOCK. Промяната е логична от e60_стерео на e60_flat. Не знам какво точно безумие са направили с фазата, но след промяната, ниските станаха много по-конкретни и отсечени. Излязоха обаче едни среди, които на някои може да не им харесат. Според мен са си точно на място, но повечето хора не ги обичат.
Също така събрах всички ъпдейти в началното си мнение, за да не се налага четене на цялата тема.
Кога се пише "И" и кога "Й"

1. В българския език няма дума, която в множествено число да завършва на "й"!!!
грешно --> правилно
- вибраций --> вибрациИ
- консултаций --> консултациИ

2. Думи в които може да има "и" или "й" според смисъла. Примери:
- моменТА в коЙто (ед.число)... / ...моментИТЕ в коИто... (мн. число)
- коЙ човек (ед. число) / коИ хора (мн. число)
- някоЙ човек (ед.число) / някоИ хора (мн.число)
- Моля не ме безпокоЙте! / Не, не ме безпокоИте
- един завоЙ (ед.ч.) / много завоИ (мн.ч.)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 294
Регистриран на: 5.09.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: ейшейсе и едно
Мечтае да кара: М2 + М5 Е39
Детайли за колата: За тез пари Е39.

Re: e60/e90 по-добър звук с малко усилия

Мнение от Monky » 15 Мар 2020, 17:06

Не знам дали ще се възползвам от идеите описани в тази тема. Като цяло съм доста доволен от Хай-Фай нивото на фабричното озвучение.

Но, искам да благодаря на автора на темата за труда и, че е отделил време да го сподели! Евала! :bchug:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 62
Регистриран на: 2.07.2015
Пол: Мъж
Кара: E90

Re: e60/e90 по-добър звук за малко пари и много труд

Мнение от Dany Boy » 30 Апр 2020, 1:58

Аз бях с MASK (Бизнес навигация) в Е90-то (седан) и свиреше що годе добре :D След време сложих CIC Professional и останах изумен колко се е променил звука от същите говорители.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 272
Регистриран на: 25.04.2013
Местоположение: Трявна/Пловдив
Пол: Мъж
Кара: 540i G30, 120d F20
Мечтае да кара: 540i

Re: e60/e90 по-добър звук за малко пари и много труд

Мнение от AlonsoBest » 31 Май 2020, 10:57

pimpo написа:1. Направих читав нискочестотен филтър на басите под седалките, така че да не си "пречат" със средите във вратите. Звука доби повече детайл и дълбочина. Бобинката ми е 8mH, кондензатора 50uF, последователно на него 5ом резистор. Честотата на срез е около 200Hz. Упражнението не си струва, ако просто искате хубав бас, но ако наистина искате детайлен звук си трябва.

По темата за баса имам въпрос. Според схемите разликата между бейсик и HiFi аудиото е пищялките в предните врати и това, че буферите под седалките не са свързани вече на предната линия, а през усилвател. (прикачените PDF-и). Също така забелязах че сигнала до усилвателя си е по кабел, не по оптика, както при L7. Идеята ми е дали може да се кодира колата че е с HiFi аудио и да се добави афтърмаркет усилвател за басите под седалките. Като гледам има rad_on сигнал от mask/ccc, който да буди усилвателя. До колкото успях да намеря из интернет най-високия сигнал от Mask/CCC е 5V, а афтърмаркет усилвателите ги дават до към 6-6.5V на входа за неусилен сигнал. Дали изобщо има смисъл от тази модификация?
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 604
Регистриран на: 24.01.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е46
Детайли за колата: N42B20

Re: e60/e90 по-добър звук за малко пари и много труд

Мнение от pimpo » 01 Юни 2020, 10:16

Да може и ефект ще има, НО според мен не е добра идея поради няколко причини.
- Кодирането на MASK/CCC модула ще направи определена честотна характеристика на изходите за басите, които са съобразени с честотната характеристиката на оригиналния HI-FI усилвател. Тази характеристика ти не я знаеш. Съответно шанса някой афтърмаркет усилвател да има същата е малък. Освен честотната характеристика, няма да знаеш дали двата усилвтеля дефазират еднакво сигнала. С много усилия тези неизвестни могат да се извлекат, но за мен не си струва.
- Наличието на усилвател не подобрява качеството, а силата. За мен базовата музика е достатъчно мощна. Да не забравяме че басите са софтуерно изрязани, така че усещането е за много хилав звук. Но с малко кодинг баса дори ми идва в повече!
- Реалната полза от цялото упражнение е по-доброто разделяне между баса и средите. Това обаче може да се постигне с бобина и кондензатор за 20лв. общо, без никакво друго преправяне. Това направих аз и това препоръчвам.
Кога се пише "И" и кога "Й"

1. В българския език няма дума, която в множествено число да завършва на "й"!!!
грешно --> правилно
- вибраций --> вибрациИ
- консултаций --> консултациИ

2. Думи в които може да има "и" или "й" според смисъла. Примери:
- моменТА в коЙто (ед.число)... / ...моментИТЕ в коИто... (мн. число)
- коЙ човек (ед. число) / коИ хора (мн. число)
- някоЙ човек (ед.число) / някоИ хора (мн.число)
- Моля не ме безпокоЙте! / Не, не ме безпокоИте
- един завоЙ (ед.ч.) / много завоИ (мн.ч.)

Следваща

Назад към Е60/Е61

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook