Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Модератори: Atsalov, Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори
Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Тази информация ще е полезна на всички колеги с дизелови двигатели и филтър за твърди частици (Diesel Particle Filter). Вероятно съм първият в България, който е направил процедурата и споделям информацията, тъй като съм доволен от резултата и от цената.
Накратко за DPF
Функцията на този филтър е да задържа частици сажди и да намали вредните емисии. Материалът обикновено е някаква пореста материя, която пропуска газовете и задържа по-едрите частици. С течение на времето този филтър задържа повече и повече частици , което намалява пропускливостта му. При повечето съвременни модели на БМВ има автоматична програма за регенерация (прочистване) на този филтър, посредством периодично повишаване температурата на изгорелите газове и изгаряне на натрупаните частици сажди, които се превръщат в пепел и излизат през ауспуха. Процесът на регенерация стартира, когато компютърът „прецени”, че филтърът се е позадръстил – обикновено на 1000 – 2000 км пробег. Има доста писано по тази тема във форума и няма да се впускам в подробности. Използвайте търсачката и ключова дума DPF.
Дизелови E60 (преди фейс)
DPF се намира след катализатора. В сервизното меню е заложен живот около 200 000 км. Производителят е преценил, че това е средната продължителност на живота на този филтър, след което би следвало да се подмени. Това обаче не означава, че всеки филтър има точно 200 хиляди км живот – това е предполагаем (от производителя) пробег, тоест няма датчици, които да отчитат и да преизчисляват. Така при различна експлоатация, даден DPF може да се задръсти преди или след 200 000 км пробег. Вероятно има друг датчик, който при запушване на филтъра да сигнализира, но на мен не ми се е случвало.
Възможни решения
Тъй като цената на нов DPF никак не е ниска, след изтичане на този пробег, повечето хора го премахват. Това е значително по-евтино от купуване на нов, но има недостатъци:
- свързано е с разходи и време, тъй като на негово място трябва да се монтира някаква „свястна” тръба, която ако не е от висококачествена неръждаема стомана, за година-две ще изгние, и която не струва малко. От друга страна трябва да се реже ауспуха, да се премахва софтуерно ДПФ-а (т.е. колата да не го „търси”) и т.н.
- колата започва да замърсява повече околната среда, за което повечето хора ще кажат „кво ми дреме”, но това е най-важното нещо в действителност и в цивилизованите държави има доста стриктен контрол. Застанете до ауспуха на една кола с DPF и на друга без – разликата е огромна – този въздух го дишаме.
- и най-важното нещо от гледна точка на суетата – колата започва да припушва, което лично би ме дразнило, като си представям коментарите на някой, който кара зад мен и гледа кълбенца дим пред него, щото и аз съм от тези дето не си спестяват да изкоментират някоя пушеща кола... особено Е60-ки
Други го свалят и мият с водоструйка, което също е свързано с разходи и време (демонтаж, измиване, експеримент с различни препарати - коресилин, веро и т.н., изчакване да изсъхне, монтаж), а и не е ясно колко е ефективно и колко дълготраен ефект има. И изобщо щe има ли ефект или ще стане незабележимо по-добре и с много съкратен по-нататъшен живот.
След кратко проучване се спрях на варианта да го прочистя с препарат, който е създаден точно с тази цел. Става дума за TUNAP micrologic® PREMIUM 131, който е специална немска разработка и се предлага в Германия от година и половина насам. В комплекта има почистващ и изплакващ препарат, които имат различни свойства и се впръскват по определена технология. Сондата не влиза в комплекта.
Автомобилът е Е60 525d 2004 г. с "чип тунинг" от 60-70 хил.км (ремап). Пробег 216 000 км. Каране предимно извънградско, тоест предполага се, че DPF не се е задръстил, така както би се задръстил, ако е карана повече на градско. Оставащо време до смяна на DPF по бордови – минус 4000 км, демек трябвало е да го сменя преди толкова.
Така изглеждаше двуцевката преди процедурата - чиста, без никакъв нагар.
Накратко за процедурата
Първо се впръсква почистващият препарат, който предизвиква отделянето на сажди от ауспуха. Правят се определени стъпки, свързани с форсиране на място и каране, след което се впръсква изплакващият препарат.
Впръскването на почистващия препарат става през температурния датчик преди самият DPF по разработена технология.
Започва отделяне на сажди, които в началото наподобяват пара.
След няколко минути препаратът започва да си върши работата.
А след още няколко, нещата стават сериозни
Когато тръгнах да карам, в началото зад мен имаше димна завеса
След 5-10 минути всичко изчезна. Закачихме лаптопа, за да видим как са се променят стойностите в движение спрямо замерванията преди процедурата.
Показания на компютъра преди и след процедурата
Разликата между температурите на отработените газове преди катализатора и преди DPF преди процедурата на моменти надхвърляше 100 градуса. След процедурата разликата не надхвърляше 30-40 градуса, като в по-голямата част от времето двете температури бяха почти изравнени. Диференциалното налягане на отработените газове също спадна. И двете неща доказват по-добрата пропускливост на газовете през DPF след изчистването.
А това е двуцевката след процедурата. Ясно си личи, какво е минавало през нея
Усещане за колата и разход
Субективното усещане е, че колата реагира по-бързо на подаване на газ и има по-добро ускорение в целия диапазон обороти. При една и съща отсечка от 500 км и при еднакъв стил на каране ми даде с до половин литър на сто по-нисък разход (субективно е, но е факт).
Цялата процедура отнема около час и половина и излиза малко над 200 лв, заедно с труда и материалите.
Ако някой се интересува, да пише лично.
Накратко за DPF
Функцията на този филтър е да задържа частици сажди и да намали вредните емисии. Материалът обикновено е някаква пореста материя, която пропуска газовете и задържа по-едрите частици. С течение на времето този филтър задържа повече и повече частици , което намалява пропускливостта му. При повечето съвременни модели на БМВ има автоматична програма за регенерация (прочистване) на този филтър, посредством периодично повишаване температурата на изгорелите газове и изгаряне на натрупаните частици сажди, които се превръщат в пепел и излизат през ауспуха. Процесът на регенерация стартира, когато компютърът „прецени”, че филтърът се е позадръстил – обикновено на 1000 – 2000 км пробег. Има доста писано по тази тема във форума и няма да се впускам в подробности. Използвайте търсачката и ключова дума DPF.
Дизелови E60 (преди фейс)
DPF се намира след катализатора. В сервизното меню е заложен живот около 200 000 км. Производителят е преценил, че това е средната продължителност на живота на този филтър, след което би следвало да се подмени. Това обаче не означава, че всеки филтър има точно 200 хиляди км живот – това е предполагаем (от производителя) пробег, тоест няма датчици, които да отчитат и да преизчисляват. Така при различна експлоатация, даден DPF може да се задръсти преди или след 200 000 км пробег. Вероятно има друг датчик, който при запушване на филтъра да сигнализира, но на мен не ми се е случвало.
Възможни решения
Тъй като цената на нов DPF никак не е ниска, след изтичане на този пробег, повечето хора го премахват. Това е значително по-евтино от купуване на нов, но има недостатъци:
- свързано е с разходи и време, тъй като на негово място трябва да се монтира някаква „свястна” тръба, която ако не е от висококачествена неръждаема стомана, за година-две ще изгние, и която не струва малко. От друга страна трябва да се реже ауспуха, да се премахва софтуерно ДПФ-а (т.е. колата да не го „търси”) и т.н.
- колата започва да замърсява повече околната среда, за което повечето хора ще кажат „кво ми дреме”, но това е най-важното нещо в действителност и в цивилизованите държави има доста стриктен контрол. Застанете до ауспуха на една кола с DPF и на друга без – разликата е огромна – този въздух го дишаме.
- и най-важното нещо от гледна точка на суетата – колата започва да припушва, което лично би ме дразнило, като си представям коментарите на някой, който кара зад мен и гледа кълбенца дим пред него, щото и аз съм от тези дето не си спестяват да изкоментират някоя пушеща кола... особено Е60-ки
Други го свалят и мият с водоструйка, което също е свързано с разходи и време (демонтаж, измиване, експеримент с различни препарати - коресилин, веро и т.н., изчакване да изсъхне, монтаж), а и не е ясно колко е ефективно и колко дълготраен ефект има. И изобщо щe има ли ефект или ще стане незабележимо по-добре и с много съкратен по-нататъшен живот.
След кратко проучване се спрях на варианта да го прочистя с препарат, който е създаден точно с тази цел. Става дума за TUNAP micrologic® PREMIUM 131, който е специална немска разработка и се предлага в Германия от година и половина насам. В комплекта има почистващ и изплакващ препарат, които имат различни свойства и се впръскват по определена технология. Сондата не влиза в комплекта.
Автомобилът е Е60 525d 2004 г. с "чип тунинг" от 60-70 хил.км (ремап). Пробег 216 000 км. Каране предимно извънградско, тоест предполага се, че DPF не се е задръстил, така както би се задръстил, ако е карана повече на градско. Оставащо време до смяна на DPF по бордови – минус 4000 км, демек трябвало е да го сменя преди толкова.
Така изглеждаше двуцевката преди процедурата - чиста, без никакъв нагар.
Накратко за процедурата
Първо се впръсква почистващият препарат, който предизвиква отделянето на сажди от ауспуха. Правят се определени стъпки, свързани с форсиране на място и каране, след което се впръсква изплакващият препарат.
Впръскването на почистващия препарат става през температурния датчик преди самият DPF по разработена технология.
Започва отделяне на сажди, които в началото наподобяват пара.
След няколко минути препаратът започва да си върши работата.
А след още няколко, нещата стават сериозни
Когато тръгнах да карам, в началото зад мен имаше димна завеса
След 5-10 минути всичко изчезна. Закачихме лаптопа, за да видим как са се променят стойностите в движение спрямо замерванията преди процедурата.
Показания на компютъра преди и след процедурата
Разликата между температурите на отработените газове преди катализатора и преди DPF преди процедурата на моменти надхвърляше 100 градуса. След процедурата разликата не надхвърляше 30-40 градуса, като в по-голямата част от времето двете температури бяха почти изравнени. Диференциалното налягане на отработените газове също спадна. И двете неща доказват по-добрата пропускливост на газовете през DPF след изчистването.
А това е двуцевката след процедурата. Ясно си личи, какво е минавало през нея
Усещане за колата и разход
Субективното усещане е, че колата реагира по-бързо на подаване на газ и има по-добро ускорение в целия диапазон обороти. При една и съща отсечка от 500 км и при еднакъв стил на каране ми даде с до половин литър на сто по-нисък разход (субективно е, но е факт).
Цялата процедура отнема около час и половина и излиза малко над 200 лв, заедно с труда и материалите.
Ако някой се интересува, да пише лично.
- msi200
- ентусиаст
- Мнения: 997
- Регистриран на: 8.11.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: М2+X5
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
А това дали е добре да се прави превантивно, т.е. дали има някакви минуси, ако се прави примерно на 100х км?
I love the sound of V8 in the morning...
- Yani_Stoichkov
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 58
- Регистриран на: 26.07.2010
- Пол: Мъж
- Кара: E60 530D '04
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Колеги да споделя и аз моя опит по темата - точно тази същата процедура, само че без всякакви препарати я правя при всяко обслужване на колата и запалването и почистването на така нар. филтър за твърди частици се диктува от обслужващия колата ми майстор от един лаптоп,той пали принудително филтъра, чрез даден софтуер.Другия вариант е, превключвате на режим типтроник някъде по магистралата,включвате 3та и карата с не по-малко от 3500 оборота в минута за около 10-15км,за да се постигне нужната температура за запалване на филтъра, сами ще забележите кога филтъра се е запалил,след вас не е много приятно ако има коли!
Audaces Fortuna Iuvat
- da6ip
- старши ентусиаст
- Мнения: 2085
- Регистриран на: 4.09.2009
- Местоположение: Kurvenland
- Кара: баничарка с компресор
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Ето това е тема
Не мисля че има някакъв минус да се направи превантивно.
Аз ще го правя другата седмица. Колата е на 175 хил. км, и според iDrive на ДПФ-а му остават 14 хил. км.
При всички положения е по-добре да се направи преди филтърът да се е затлачил до степен проблем, просто защото според натурата на нещата докато още има някаква приемлива пропускливост, препаратът ще проникне абсолютно навсякъде и ще почисти възможно най-добре.
Относно 100 хил. км. - не са много, но ако се кара основно на градско, според мен е добре да се направи процедурата. Моята си имаше регенерации на 300-500 км още като беше на 140 хил. км., понеже я карах 90% градско. Ако имаше Тунап тогава, отдавна да съм я прочистил.
Освен това повишеното налягане и температура на газовете преди ДПФ-а разказва играта на изпускателния колектор, който както знаем е слабо място на този двигател. Намалявайки налягането и температурата се намалява и риска да отиде колектора, което е още един плюс на превенцията.
Не мисля че има някакъв минус да се направи превантивно.
Аз ще го правя другата седмица. Колата е на 175 хил. км, и според iDrive на ДПФ-а му остават 14 хил. км.
При всички положения е по-добре да се направи преди филтърът да се е затлачил до степен проблем, просто защото според натурата на нещата докато още има някаква приемлива пропускливост, препаратът ще проникне абсолютно навсякъде и ще почисти възможно най-добре.
Относно 100 хил. км. - не са много, но ако се кара основно на градско, според мен е добре да се направи процедурата. Моята си имаше регенерации на 300-500 км още като беше на 140 хил. км., понеже я карах 90% градско. Ако имаше Тунап тогава, отдавна да съм я прочистил.
Освен това повишеното налягане и температура на газовете преди ДПФ-а разказва играта на изпускателния колектор, който както знаем е слабо място на този двигател. Намалявайки налягането и температурата се намалява и риска да отиде колектора, което е още един плюс на превенцията.
Space, pace and grace. www.more-to-come.com
- badjo E60
- младши ентусиаст
- Мнения: 516
- Регистриран на: 17.03.2010
- Местоположение: Plovdiv
- Пол: Мъж
- Кара: bmw F 11 530 D
- Мечтае да кара: BMW М6 Купе Кабрио
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Колега а от къде закупи Тунапа
- fefe
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 182
- Регистриран на: 16.12.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: LCI 530xd
- Мечтае да кара: Alpina B7
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Нали щеше филмче да качваш?
Иначе екстра си го описал
Само да питам, колега, за максимална ефективност на препарата дали е необходимо да се стои плътно зад ауспуха през цялото време, докато трае почистващата фаза?
Иначе екстра си го описал
Само да питам, колега, за максимална ефективност на препарата дали е необходимо да се стои плътно зад ауспуха през цялото време, докато трае почистващата фаза?
- vanko242
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 245
- Регистриран на: 13.10.2011
- Местоположение: Mallorca
- Пол: Мъж
- Кара: трактор шестак
- Детайли за колата: m57tu2d30 OL
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Tunap имат представителство в Барселона. За жалост не работят с крайни клиенти, тоест предлагат комплекти от по 12 опаковки от всеки вид. Tunap не дават гаранция за добър резултат ако не се използва пистолет - тяхна разработка. Специалиста ми спомена за някакви 10 атм. които постига тяхната сонда пистолет........самата сонда обаче струва към 300 евро........
...тестове на масла : http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Yani_Stoichkov написа:точно тази същата процедура, само че без всякакви препарати я правя при всяко обслужване на колата и запалването и почистването на така нар. филтър за твърди частици се диктува от обслужващия колата ми майстор от един лаптоп,той пали принудително филтъра, чрез даден софтуер.Другия вариант е, превключвате на режим типтроник някъде по магистралата,включвате 3та и карата с не по-малко от 3500 оборота в минута за около 10-15км,за да се постигне нужната температура за запалване на филтъра, сами ще забележите кога филтъра се е запалил,след вас не е много приятно ако има коли!
това, за което говориш, е автоматичното регенериране на филтъра, и няма НИЩО общо с конкретната процедура.
автоматичното регенериране прочиства филтъра на съвсем друг принцип - по-високата температура превръща саждите в пепел и ги изхвърля през ауспуха, но с течение на времето филтърът се задръства и автоматичното регенериране не може да го прочисти. точно затова производителят е определил 200 000 км живот. тогава идва време да се прочисти с химията, за която говорим в тази тема.
badjo E60 написа:Колега а от къде закупи Тунапа
от германия. моя майстор се занимава с доставките. има няколко налични при него.
вече имам последователи. ето един колега, който е направил прочистването след мен и е бил с адски задръстен филтър, което е довело до временна евакуация на работещите в сервиза
fefe написа:Нали щеше филмче да качваш?
Само да питам, колега, за максимална ефективност на препарата дали е необходимо да се стои плътно зад ауспуха през цялото време, докато трае почистващата фаза?
имам затруднения с обработването на видеото... тоя windows movie maker ми скъса нервите и ще ми трябва повечко време да направя и кача клиповете, но ще стане тия дни
не, не стойте зад ауспуха, както направих аз, за да снимам...
- da6ip
- старши ентусиаст
- Мнения: 2085
- Регистриран на: 4.09.2009
- Местоположение: Kurvenland
- Кара: баничарка с компресор
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Yani_Stoichkov написа:Колеги да споделя и аз моя опит по темата - точно тази същата процедура, само че без всякакви препарати я правя при всяко обслужване на колата и запалването и почистването на така нар. филтър за твърди частици се диктува от обслужващия колата ми майстор от един лаптоп,той пали принудително филтъра, чрез даден софтуер.Другия вариант е, превключвате на режим типтроник някъде по магистралата,включвате 3та и карата с не по-малко от 3500 оборота в минута за около 10-15км,за да се постигне нужната температура за запалване на филтъра, сами ще забележите кога филтъра се е запалил,след вас не е много приятно ако има коли!
Хубаво си споделил твоя "опит", но той няма много общо с темата.
Говориш за стандартното "регенериране" на филтъра, което всяка кола го прави сама така или иначе. И тия неща за 3-та предавка, 3500 оборота и 10-15 км не са съвсем вярни.. Най-малкото това трябва да стане само ако колата е включила регенерацията сама, иначе само гориш нафта. Прочети във форума по тази тема - ще научиш много нови неща и ще коригираш някои стари
Отделно филтъра не се "запалва", и отзад почти никога няма пушеци (освен при нередовни ситуации, много задръстени филтри и т.н.). Има много писано - прочети.
Space, pace and grace. www.more-to-come.com
- bordo_77
- младши ентусиаст
- Мнения: 485
- Регистриран на: 26.09.2009
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: BMW 530 XD
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Излиза ли някакво съобщение когато филтъра е много задръстен или вече се е прецакал?
- da6ip
- старши ентусиаст
- Мнения: 2085
- Регистриран на: 4.09.2009
- Местоположение: Kurvenland
- Кара: баничарка с компресор
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
bordo_77 написа:Излиза ли някакво съобщение когато филтъра е много задръстен или вече се е прецакал?
На Е60/61 преди фейслифта няма съобщение, а след фейслифта доколкото знам има, но не съм го виждал какво представлява.
Space, pace and grace. www.more-to-come.com
- badjo E60
- младши ентусиаст
- Мнения: 516
- Регистриран на: 17.03.2010
- Местоположение: Plovdiv
- Пол: Мъж
- Кара: bmw F 11 530 D
- Мечтае да кара: BMW М6 Купе Кабрио
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
@ndro написа:badjo E60 написа:Колега а от къде закупи Тунапа
от германия. моя майстор се занимава с доставките. има няколко налични при него.
Колега дай на лично някви координати на твоя сервиз че да не ни обвинят че правим реклама.
Re: Чистене на филтър за твърди частици (DPF) с препарат TUNAP
Ама стига с тоя страх от реклама бе хора. Напишете ги координатите на майсторите във форума, защото след години като ми се наложи на мене къде ще ви търся тогава? Може вече да сте в Бентли форума
Tool - Fear Inoculum
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани