С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

5-та серия ('04 - '10)

Модератори: Atsalov, Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 896
Регистриран на: 7.12.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW 320 Touring

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от SpeedyMan » 02 Май 2020, 22:39

zaharia написа:
SpeedyMan написа:Точно на 5W-30 му сменяха състава . Ти за коя версия говориш? Наистина може да го пробвам, но за сега TWIN POWER TURBO му харесва най-много на моя двигател.

В немската версия добавиха малко естери, молибден и волфрам, първите две които вече ползваха на руския пазар и така изравниха маслата на двата пазара. Така, че в случая не можем да говорим за някаква особена промяна.

Как да разбера коя версия е немска? 5 литрови туби предполагам?
Изображение Изображение
Изображение BMW 320d Touring Изображение MB A170 CDI

ентусиаст
Аватар
Мнения: 896
Регистриран на: 7.12.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW 320 Touring

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от SpeedyMan » 02 Май 2020, 22:46

zaharia написа:
SpeedyMan написа:
zaharia написа:Да попитам колегите с дизелите - ползвате ли Mobil 1 ESP 5W-30? ....

Мислех да слагам MOBIL1 5W-30 но в сайта на MOBIL не го препоръчват, а и няма LL-04.
...
Не е точно така. Всички са синтетика. Колкото до Равенола (VMP) - моя дизел го пие като крушова чорба и не мисля, че някога ще го ползвам, макар, че на хартия е велико :mhihi:

Вярно, голяма част са синтетика, по-голямата хидрокрекова II и III група или GTL , и една малка част с ПАО IV група и естери V група - която съм имал предвид в постинга.


Добре е да се поясняваш, колегите ще останат в заблуда. Хидрокрек и GTL са си синтетични масла...........



zaharia написа:Текстът е копиран от продуктовата документация на MOTUL 8100 X-max 0W-40, което официално си е "загубило" допуска BMW LL-01.
MOTUL 8100 X-max 0W-40 соответствует требованиям стандарта BMW Long Life-01 от BMW Group для автомобилей BMW, MINI и ROLLS-ROYCE выпущенных до конца 2018 года. Для автомобилей, выпущенных с начала 2019 года и требующих одобрения BMW LL-01, необходимо использоваться такие продукты, как MOTUL 8100 X-cess 5W-30 или MOTUL 8100 X-cess GEN2 5W-40.


По принцип щом маслото отговаря на спецификацията ACEA C3, то може без притеснение да се слага там където се иска LL04, а ако има ACEA А3/B4 да се ползва където се иска LL01.


В книжката на колата ми пише, че ако няма LL-04 алтернативно може да се налее A3/B4.


zaharia написа:Аз например карам в момента с масло с допуск Longlife-98, в което съм сложил и един литър полиол естери ПОЕ 68 и 100 от хладилни масла - които нямат никакъв допуск. Експериментът го правя за втори път, първия път бях сложил само половин литър естери, стойностите на анализа на отработеното масло по отношение на износването бяха най-добрите, ако сравнявам с предишните 2 анализа от масла с допуски.


:bowdown: :bowdown: :bowdown: Кажи честно, от аптеката ли се зареждаш? :mhihi: :mhihi: :mhihi:
Не съм виждал да се продават по магазините тия суровини...
Изображение Изображение
Изображение BMW 320d Touring Изображение MB A170 CDI

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1636
Регистриран на: 16.11.2011
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 530DA, E61 530XD LCI
Мечтае да кара: Murcielago SV

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от Z3Ro* » 03 Май 2020, 18:02

ГТЛ не знам, но хидрокрек си е минерално масло, на което са отстранени сяра, азот и други вредни съставки чрез процес, който най-елементарно казано прилича на дестилацията на спирт при варенето на ракия. След отделянето на вредните съставки се добавят вещества за подобряване на качествата. Най-общо казано си е варено минерално масло...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1870
Регистриран на: 8.04.2012
Местоположение: Търново
Пол: Мъж
Кара: 318td compact '03
Мечтае да кара: M3
Детайли за колата: с две порти

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от vvasilev1 » 03 Май 2020, 18:20

Z3Ro* написа:ГТЛ не знам, но хидрокрек си е минерално масло, на което са отстранени сяра, азот и други вредни съставки чрез процес, който най-елементарно казано прилича на дестилацията на спирт при варенето на ракия. След отделянето на вредните съставки се добавят вещества за подобряване на качествата. Най-общо казано си е варено минерално масло...
А синтетичното как се прави?

GTL се прави от природен газ, значи и то е минералка?

Изпратено от моят SM-A600FN с помощта на Tapatalk

ентусиаст
Аватар
Мнения: 896
Регистриран на: 7.12.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW 320 Touring

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от SpeedyMan » 03 Май 2020, 18:23

Не е така. Хидрокрекът е вид синтетика. Представлява накъсване на молекулите на петрола. Не мисля, че сярата и т.н. имат нещо общо, премахват ги за да направят маслото да отговаря на разни норми.

Това, което е важно в случая, е че хидрокрекът е синтетично масло, получено от минерално (петрол).



Интересна е историята - хидрокрекът се продава (и изобретява) от CASTROL като синтетика на времето. MOBIL1 продава синтетика на базата на PAO, която е доста по-скъпа.

MOBIL1 губи пазар, все пак CASTROL са си другият голям играч. Всичко това естествено продължава в съда. Но MOBIL1 губи делото, точно защото процесът на хидрокрек също се интерпретира като синтез.

GTL е синтетично масло, получено от газ (метан).
GTL се популяризира сравнително на по-късен етап. Първото такова, за което знам е на SHELL, не зная дали те са го измислили.
Мисля, че беше преди около 10-тина години, когато Ферарито на Фернандо Алонсо се движи по пистите на F1 с такова масло на SHELL..
Изображение Изображение
Изображение BMW 320d Touring Изображение MB A170 CDI

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1636
Регистриран на: 16.11.2011
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 530DA, E61 530XD LCI
Мечтае да кара: Murcielago SV

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от Z3Ro* » 03 Май 2020, 18:56

Можете да им казвате синтетика, мегасинтетика или както искате ... Истината е, че не са пълна синтетика:
https://bg.m.wikipedia.org/wiki/%D0%9C% ... 0%BB%D0%BE
Затова са и по-евтини...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 896
Регистриран на: 7.12.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW 320 Touring

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от SpeedyMan » 03 Май 2020, 19:07

Прочети пак, но в английската уикипедия... :mhihi:
Изображение Изображение
Изображение BMW 320d Touring Изображение MB A170 CDI

ентусиаст
Аватар
Мнения: 874
Регистриран на: 1.03.2016
Пол: Мъж
Кара: E90 325i N52B25

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от zaharia » 03 Май 2020, 19:29

Пълноситнтетичните масла каквито са полиалфаолефините - група IV, естерите, алкилираните нафталини, полиалкенгликените и др. - група V, се синтезират по различен начин от различни органични вещества и няма общо с парафините в минералните и хидрокрековите масла и които се съдръжат в нефта. Затова и се наричат напълносинтетични, защото са изцяло синтезирани от други химически суровни, а не от петрол. Хидрокрековите масла влизащи в групите II, III и III+, се получават от минералните, чрез различни процеси на очистванане, чрез които се намалява съдържанието на вредните примеси като сяра и метали в тях, също и на тежките парафини. След това те се подлагат на т. нар. хидрокрекинг, процес при които с помощта на водород и катализатори, при високи температури и налягане, дългите вериги на парафините в минералното масло, се разцепват на на молекули които имат приблизително равни дължини на веригата, и са с по-хомогенен състав. Т.е. тук няма никакъв синтез, а само преработка на изходната суровина. Затова и няма как да наричаме хидрокрека синтетика, защото просто не е продукт на синтез, а продукт на модификация. GTL маслата се произвеждат от природен газ, от който се синтезират парафини. Тези парафини се подлагат на хидрокрекинг, както се прави при и преработката на минералното масло. Затова и за тях не можем да говорим, че са напълностинтетични и затова се причисляват към група III+.

Ето тук има много хубава презентация на Лукойл за това какво представляват различните групи и как се произвеждат маслата от тях и много други неща свързани с моторните масла - https://ppt-online.org/354840
Последна промяна zaharia на 03 Май 2020, 20:15, променена общо 2 пъти

ентусиаст
Аватар
Мнения: 896
Регистриран на: 7.12.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW 320 Touring

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от SpeedyMan » 03 Май 2020, 20:11

Това как се наричат зависи от производителя.
Full synthetic, Fully synthetic, HC Synthetic, SHC Synthetic или пък tri-synthetic и какви ли още не щуротии - все надписчета по тубите, различни според различните производители.

Най-подвеждащи са първите две. Ако си мислите че винаги са с ПАО или естери - жестоко се лъжете. Например SHELL HELIX ULTRA 5W-40 е GTL, но на него си пише FULLY SYNTHETIC....

HC и SHC са хидрокрек, второто се ползва при Мобил , за MOBIL1.

Tri-synthetic е старата формула на MOBIL1: PAO + 2 вида естерни масла.
Изображение Изображение
Изображение BMW 320d Touring Изображение MB A170 CDI

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1636
Регистриран на: 16.11.2011
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 530DA, E61 530XD LCI
Мечтае да кара: Murcielago SV

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от Z3Ro* » 03 Май 2020, 21:34

Ясно е, че хидрокрек се представя на тубите за пълна синтетика, но това не е така. За синтетичното масло трябва синтез, не варене на супа... Аз примерно си карам стария кош с Петронас Синтиум 7000 0w40 - в него освен супа има и ПАО, и то прилично количество:
https://g.io.ua/img_aa/large/3446/42/34464265.jpg

ентусиаст
Аватар
Мнения: 896
Регистриран на: 7.12.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW 320 Touring

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от SpeedyMan » 03 Май 2020, 21:48

Не се превъзнасяйте по това ПАО. Има си сериозни недостатъци, за това винаги е миксирано със супа, сок от динозаври или естери. Няма как иначе. И може би тук си личи добрата работа на специалистите от MOBIL1.

Но въпреки това, VAG нямат одобрено нито едно PAO масло за моторите помпа-дюза - както вече стана дума по-назад в темата. Едно масло си личи дали работи добре, ако моторът работи мазно и няма разход на масло. За първото трябва да имаш ухо и да си сменил няколко масла за да разбереш
Изображение Изображение
Изображение BMW 320d Touring Изображение MB A170 CDI

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1636
Регистриран на: 16.11.2011
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 530DA, E61 530XD LCI
Мечтае да кара: Murcielago SV

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от Z3Ro* » 04 Май 2020, 1:18

Винаги е миксирано, защото е скъпо да се кара само с него... Не защото има недостатъци. Всяко нещо има такива, но ми се струва, че след малко ще напишете, че Кастрол 5/30 с вкус на варена боза е най-доброто, щото в някои други има ПАО и имат недостатъци...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 896
Регистриран на: 7.12.2007
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: BMW 320 Touring

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от SpeedyMan » 04 Май 2020, 11:17

Не поясни кой CASTROL 5W-30 визираш? Какво не си доволен от него?


Че PAO е по-скъпо, по-скъпо е, че PAO е дефицитно, дефицитно е.
Но това не означава, че ако беше толкова добро нещо да имаш 100% PAO база, нямаше да има скъпи серии такива масла.
Например:Скъпа серия е MOTUL 300V, но там също не е 100% PAO. Дори някъде из Интернет имаше тестове, в които го изкарваха HC + естери. :kuku: Доста парички за това. А и го дават за RACING апликейшън.

След това нека вземем предвид, че BMW, Audi и VAG (в това число и BUGATTI) работиха или работят с CASTROL. Няма как да пренебрегнеш този факт. A CASTROL доста дълго време почти не използваше PAO, в момента мисля, че има само няколко масла от серията EDGE с процент PAO.

След това да вземем MOBIL1 - този бранд е скъпия MOBIL и е глобалния пионер при в използването на PAO. Дълго време използваше PAO + естери (tri-synthetic). Преди 12 години си купувах такова масло и струваше 140 лв. за 4 литра с отстъпка. Пазарна цена беше около 160 лв. Mobil1 - OEM доставчик на Daimler и Porsche преди време (в момента не съм сигурен).
След това замениха PAO с SHC, но в момента се връщат PAO в състава си, естествено с добавени естери и вероятно HC. Някой може да провери какво точно има, на този етап не ми се рови, защото с тази нова промяна изчезна и LL-04 одобрението.

За това ако ми позволите бих направил следното обобщение:
Базовите масла - плюсове и минуси
1. HC и GTL покриват доста от PAO свойствата, но PAO по принцип си запазва свойствата за по-дълъг период от време. Факт.
2. Та както казахме, PAO запазва свойствата си по-дълъг период от време (пробег) и остава в състава на добрите трансмисионни масла, които не се сменят с години, но също не е в чист вид. Факт.
3. Както стана на въпрос по-преди в темата, HC и GTL предоставят по-мека работа на двигателя спрямо PAO, което означава, че работи по-добре.
4. PAO не оставя слой по металните части, след спиране на мотора. Поради тази причина, когато палиш, има един момент, в който износването е голямо, защото няма добро омасляване в началото. Факт.
Това е и идеята на масла като CASTROL MAGNATEC между другото.
Поради това се налага да се добавят и други бази.
5. PAO се справя по-добре при натоварване при спортни мотори - базата не се изпарява толкова, по-устойчиво е при високи температури - факт. За това се предпочита при въздухарите на PORSCHE и спортните мотори, но не е в чист вид естествено поради точка 4. Факт.
Но колко от нас карат коли на въздушно охлаждане? При BMW от Izetta и от модела 750 няма такива :mhihi:
6. HC се справя по-добре при ударни натоварвания, където PAO не може да предложи добра защита. Факт.
За това няма нито едно одобрено масло с база PAO при VAG за спецификация VW 505.01.
7. Дори и с PAO, маслото измива мотора, и особено при дизелът е фатално да се кара прекалено много км. с едно масло, макар и с PAO база. Причината е проста - мръсотията всъщност е въглеродни частици, които са абразив. Ако не сменяш маслото често си шлайфаш двигателя. Т.е. по-добре честа смяна с масло без PAO, от колкото да наливаш сумати пари в скъпи масла и през по-голямата част от пробега на колата да я караш с абразивен компот от сажди, било то с PAO или без. Факт.
8. Поради всичко написано до тук и особено в по-горната точка 7, по пътя на логиката може да се каже, че е добре да се сменя редовно маслото. Според реалността на 5к до 8к. км. както вече писах, особено при дизела.

9. Може би естерите са по-добрите базови масла ( Group V ), те се слагат в малък процент обаче. С добавени такива, моторът работи по-мазно във всички обороти. Като пример мога да дам Magnatec, EDGE и MOBIL1, както и други масла на други производители. Освен това естерите предпазват семерингите и уплътненията, нешо което PAO не прави добре. Нямам информация защо няма 100% естерни масла, мислехме, че MOTUL 300V е такова но имаше опровержения от разни тестове из руските форуми.

Като заключение: за нормален сток мотор и ежедневно каране не е от голямо значение дали и колко PAO има в състава си маслото, стига да отговаря на предписаното от производителя и да го държиш свежо. Фактически това се подкрепя и от логиката и от практиката. За трансмисионни масла е добре да се ползват такива с PAO в състава си, при положение, че ще се ползват дълги години без смяна.
Изображение Изображение
Изображение BMW 320d Touring Изображение MB A170 CDI

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 480
Регистриран на: 15.01.2012
Пол: Мъж

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от Benord » 05 Май 2020, 21:15

А не е ли по-добре да си купите висококачествен HC,което е нископепелно масло и да му добавите керамика,молибден или нещо за уплътняване ако е необходимо и да си карате икономично, от някакви фантасмагории за Ф1?

ентусиаст
Аватар
Мнения: 874
Регистриран на: 1.03.2016
Пол: Мъж
Кара: E90 325i N52B25

Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.

Мнение от zaharia » 05 Май 2020, 21:54

Benord написа:А не е ли по-добре да си купите висококачествен HC,което е нископепелно масло и да му добавите керамика,молибден или нещо за уплътняване ако е необходимо и да си карате икономично, от някакви фантасмагории за Ф1?

Според мен не колега. Хубавото масло е балансирано и от към добавки. Разбира се, там където няма може да се сложи някаво минимално количество, но по-принцип много рядко или е почти невъзможно да се наблюдава осезателен ефект, особено по стойностите за износа в анализите. Така, че ползата от добавки против триене и износване обикнвено е само въображаема и по-скоро за собствено успокоение. Да не говорим, че оскъпява като цяло смяната. Добавки за повишаване на вискозитета които съдържат явно полимерен сгъстител са още по-безсмислени. Така, че в нормалния случай няма смисъл да се ползват добавки, освен ако човек не знае точно какво има в добавката, и каква цел си поставя когато увеличава концентрацията на някои от елементите - евентуално калций, цинк, фосфор, молибден, бор, волфрам и т.н.
Например може среднопепелно масло да се подсили с някои калций, цинк, фосфор за да се доближи към високопепелните, или пък ако е разредено с естери да речем при което е паднала концентрацията на отделните елементи. Може би най-нормалният сценарий е да се слага добавка срещу триене и износване в която има бор, молибден, фосфор и цинк или волфрам, тогава когато в маслото съдържа само ZDDP или ZP, на базата на фосфорно-цинкови съединения. Например при един колега с дизелов мерцедес от руския форум за маслата, добавянето на Ceratec в който има бор и молибден в пълносинтетичното масло Castrol Edge 0W-30, даде отлични резултати или всъщност най-добрите по отношение на изновсването, в сравнение с няколк други реномирани масла които е ползвал. Такива случаи обаче са много, много редки, и никой няма гаранция каква ще е ситуацията с неговия двигател. Обикновено добавките не дават никакъв ефект - поне в 90% от случаите - анализите които съм виждал. Та ако се върнем пак в началото на темата - вместо да си играе човек с добавки е по-добре просто да си вземе хубаво масло в което си има всичко необходимо.

ПредишнаСледваща

Назад към Е60/Е61

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook