Всичко за гумите и джантите

Това е главният форум за дискусия на автомобилите с марка BMW и всичко друго от автомобилния свят, свързано с тях.

Модератор: Общи модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 85
Регистриран на: 19.12.2012
Местоположение: село Плевен
Пол: Мъж
Кара: сред идиоти.
Мечтае да кара: e31 850csi

Всичко за гумите и джантите

Мнение от skipper » 09 Сеп 2013, 16:47

Съдържание на темата :
    Основни параметри на автомобилните гуми
    Товарен индекс
    Скоростен индекс
    Обозначения на автомобилните гуми
    Видове автомобилни гуми ( Диагонални , Радиални)
    Технологията Run On Flat
    Регенерат
    Комбиниране на гуми и джанти
    Схеми за размяна на местата на автомобилните гуми
    Причини за неправилно износване на автомобилните гуми
    Налягане в автомобилните гуми
    Баланс на автомобилните гуми
    Монтаж на автомобилните гуми
    Основни параметри на летите алуминиеви джанти
    Разстояние между болтовете
    Хидропланиране
    Как да изберем гума?
    Кога трябва да смените гумите на автомобила си?
    Стареене на гумите
    Как се съхраняват гуми


Автомобилната гума е сред най-важните елементи в устройството на много превозни средства, представляващ обвивка на колелата, изработена от каучук (разговорно наричан „гума“).

Предназначена е за поглъщане на незначителни колебания, получени от несъвършенството на пътното покритие, за реализация и възприятие на силите, възникващи при контакта с пътната настилка и осигурява висок коефициент на сцепление.

Основни параметри на автомобилните гуми
Изображение

Широчината на гумата е разстоянието между двете страни на напомпана гума в най-широката й част. Измерва се в милиметри.

Височината е равна на разстоянието между вътрешния ръб на гумата и най-високата част на грайфера, при липса на приложен натиск върху гумата. Измерва се в милиметри.

Вътрешният диаметър е равен на диаметъра на вътрешния ръб на гумата. Измерва се в цолове (инчове).

Пропорционалното отношение е показател, който се получава по формулата: (височина/широчина) x 100

При липса на стойност за пропорционалното отношение се приема пропорционално отношение 82.
Например: 155 R 13 = 155 / 82 R 13

Ако желаете да пресметнете височината на гумата в милиметри за определен размер, използвайте формулата
височина=(широчина*проп. отношение)/100

Ето как се изчислява височина при пропорционално отношение 55 в размер 205/55R16

Височина = (205*55)/100 = 11275/100 = 112,75 мм. =11,3 см.

Товарен индекс
Товарният индекс представлява цифров код, показващ максималния товар, който може да издържи гумата при скоростта, съответстваща на скоростния й символ.

Изображение

Скоростен индекс

Скоростният индекс представлява буквен код, показващ максималната скорост, до която гумата може да издържи товар, съответстващ на товарния й индекс.

Изображение

Обозначения на автомобилните гуми

Обозначения и маркировка върху автомобилните гуми

Изображение
http://store3.data.bg/vilihristov/Priva ... ch_new.swf - Анимация на схемата вижте ТУК.


Видове автомобилни гуми

- Диагонални гуми
- Радиални гуми

Изображение


Диагонални гуми
Диагонална гума или още позната като стандартна или х-слойна гума. Структурата й се състои от каркас, при който в зависимост от скоростните и тегловни спецификации един или повече се припокриват. Всеки пласт е направен от текстилни корди, обвити в каучук, а ъгъла на припокриване/застъпване е такъв, че да осигури определените динамични характеристики.
Изображение
Изображение

:arrow: Положителни качества на диагоналните гуми :

-отличават се с особено проста конструкция и следователно по-ниска цена и сложност на ремонта;
-имат по-висока странична здравина;
-способност за по-добро смекчаване на ударното натоварване
-предаващо се върху автомобила при движение по пътища с
неравна настилка.


:arrow: Недостатъци на диагоналните гуми

- при промяна на натоварването породено от разклащане по време на движение, протектора е подложен на повишена деформация (смачкване) , в резултат на което дълбочината на каналите на протектора се намалява, а изпъкналите части се приплъзват.
По своите експлоатационни характеристики диагоналните гуми отстъпват на радиалните.


:arrow: Опоясена диагонална гума
Тя има структура със стандартен каркас и пояс, направен от един или повече пресичащи се пластове. Разликата между каркаса и пояса е в различните им функции, поради което и материалите им са различни. Поясът обикновено е от найлон и трябва да намали динамичните деформации, породени от центробежните сили, а каркасът трябва да поддържа контура на гумата.




Структура на радиална автомобилна гума

Изображение

За обикновения наблюдател всички автомобилни гуми са еднакви. Но ако погледнете по-внимателно, ще разберете, че съвременната структура на една автомобилна гума предлага по-голяма степен на маневриране, комфорт на возене, сцепление с пътя, устойчивост на износване и икономия на гориво. Всички тези показатели далеч превъзхождат показателите на гуми, произведени само преди няколко години.
Съвременният дизайн на гумите съчетава използването на над 200 суровини, както и сложно проектиране на стоманени корди, текстилни пластове и компютърно генерирани форми на протектора (грайфера).
През 1946 настъпи революция в автомобилната индустрия с представянето на радиалната гума, чиято конструкция е представена по-горе. В наши дни всички гуми, които се продават на пазара са радиални, поради по-голямата си степен на маневриране, комфорт на возене и устойчивост на износване. Предимствата на радиалната структура са в дизайна на каркаса, който се намира под протектора и изгражда основата на гумата.
Обвивката е направена от множество нишки (най-вече от полиестер), които са комбинарани и формират т.нар. пояси. В една радиална гума тези пояси са поставени успоредно на протектора на гумата.
Радиалната структура позволява на гумата да се огъва и да поема неравностите на пътя. Радиалната конструкция също така осигурява по-малка степен на триене и следователно намалява износването на протектора.
Горният пласт на радиалната повърхнина обикновено се състои от стоманени корди, направени от преплетени стоманени нишки. Стоманените корди осигуряват стабилна основа за по-голяма устойчивст и по-малко износване на грайфера. Те защитават базовата повърхнина от удари и спукване.
Допълнителни компоненти като уплътнител на борда, както и още един горен пояс – обикновено се поставят във високоскоростни гуми като позволяват на гумата да запази формата си при завой и увеличават нейната стабилност при високи скорости.
Най-горната част на гумата, която привлича и повече внимание, е протекторът. Материалът, който се използва при неговото създаване се нарича просто "съставка на протектора", и се различава при типовете гуми. При една зимна гума, например, съставният елемент на протектора осигурява максимално сцепление в студени условия. Състезателните гуми пък съчетават съставки, които осигуряват устойчивост при високи температури. По-голяма част от гумите са изградени от подходящи за всички сезони съставки за добро сцепление при всякакви условия. Освен това съставката трябва да осигурява добро устойчивост на износване.
Тези две основни цели – сцепление и устойчивост на износване – остават едно от най-големите предизвикателства за производителите на гуми. Въпреки че има огромно разнообразие в дизайна на протектора, съставните му елементи не се променят.
Блоковете на протектора осигуряват сцепление във краищата му. Във блока има ламели за осигуряване на допълнително сцепление. Каналите във блока отвеждат водата извън него. Раменните блокове осигуряват защита и допълнително сцепление при остри завои.

Технологията Run On Flat
Технологията RUNONFLAT напълно отговаря на името си (в буквален превод: движение със спукана гума) – тя позволява автомобилът да продължи движението си след спукване на гумата. Дори и когато гумата е напълно спаднала, можете да продължите пътуването си още 80 км при скорост от 80 км/ч.
Изображение
Какво става,когато гумата се спука?
Когато обикновената гума се спука, страниците й поддават и задвижващите сили спомагат за отлепянето на гумата от джантата, предизвиквайки бързото й прегряване. Резултатът е загуба на контрол и на спирачно усилие.

Гумите на Goodyear RunOnFlat обаче имат специални вложки, които усилват страниците, в случай на загуба на налягане в гумата. Тези вложки се огъват до толкова, че да поемат и разпределят силите на натиск и опън, предизвикани от тежестта на автомобила, дори и в гумата да не е останал никакъв въздух.
Изображение
Изображение
Кога могат да се поставят такива гуми?
Goodyear и Dunlop силно препоръчват поставянето на гумите RunOnFlat само на автомобили, чиито производител разрешава използването на самоносещи гуми.

Регенерат
Съвременният регенерат се произвежда във високотехнологични заводи, които използват най-модерните мощности за производство на качествени гуми. При възстановената гума (регенарат) се използва тялото на използваната, върху което се поставя нов протектор, изработен за съответния размер и приложение. Регенератът притежава качества, не по-лоши от средно или икономично ниво на новите гуми. Единственият проблем, който може да провокират, е въпреки строгият преглед на състоянието на каркаса, е възможно да са пропуснати повреди. Заради това, че тялото е понесло амортизация в “предишния си живот” регенерираната гума може да се износи по-бързо. Има два вида регенарат - студен и топъл, изхождайки от температурата, при която гумата се обработва по време на поставянето на протектора. При гуми за леки автомобили се използва технология, наречена топъл регенерат. Този вид възстановяване може да се прави само еднократно. Вторият вид регенерат е студеният. Използва се за възстановяване на гуми за товарни автомобили.

Комбиниране на гуми и джанти

rim tyre width.png

От голямо значение за поведението на всеки автомобил е правилното комбиниране на гумите и джантите. Всяко несъответствие в тяхната конфигурация води до неприятности като: промяна показанието на скоростомера, повишаване разхода на гориво, намаляване стабилността на автомобила. Преди да се направят промени в размера на гумите и джантите трябва да се спазят някои правила.

Размер на джантата

Изображение

Широчината на джантата обикновено е по-малка от тази на гумата, за да се получи сигурно прикрепване. Например, гума с широчина 185 мм трябва да се монтира на джанта с широчина 6 инча (152,4 мм), въпреки, че 7 инча (177,8мм) е размер, по-близък до 185 мм. За да се получи по-добро прикрепване гумата трябва да е по широка от джантата с около 30 мм. Това е така, защото широчината на гумата се измерва в най-изпъкналата й част, където разстоянието е по-голямо от това между вътрешните ръбове, прикрепящи гумата към джантата.

Радиус на въртене
Това е най-важният параметър, с който трябва да се съобразяваме при промяна конфигурацията на гуми и джанти. Радиусът на въртене е разстоянието от центъра на джантата до върха на протектора при не натоварена гума. При голяма промяна в радиуса на въртене, в резултат на неправилно комбиниране на гуми и джанти, скоростомерът ще започне да отчита неверни данни. Също така е възможно да се получи повишение в разхода на гориво, тъй като скоростната кутия на всеки автомобил е създадена според оригиналния радиус на въртене на колелата, предвиден от производителя.

Защо слагаме по-големи джанти?
Външният вид е най-честият повод за предприемането на тази стъпка, въпреки че това не е най-важното, което ще спечелим. От техническа гледна точка, колкото по-висока е една гума, толкова по-голяма деформация претърпява тя в завой. Това води до понижаване на общата стабилност на автомобила, особено при висока скорост. Затова слагането на по-големи джанти изисква
използването на гуми с по-нисък профил, които при натоварване се деформират по-малко. По този начин се печели добра стабилност и най-вече стабилност във виражи и завои.

Концепция +1
При правилен подбор на гуми и джанти е необходимо разликата в радиусите на въртене да е минимална. Подборът може да се направи с калкулатора в дясната част на страницата. Ако изчисленията са ви се сторили твърде подробни, съществува и друг метод за правилно комбиниране - т.нар. концепция плюс едно. Тя се състои в прибавянето на 20 мм към широчината на гумата и изваждане на 10% от пропорционалното й отношение всеки път, когато увеличавате размера на джантата с 1 цол.

Изображение

СХЕМИ ЗА РАЗМЯНА МЕСТАТА НА АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

Гумите се износват в различна степен в зависимост от мястото, където са поставени (предни или задни колела), както и от вида на предавката на автомобила (предно или задно задвижване, 4х4).
За да се удължи живота на гумите е необходимо през определен период от време местата им да се разменят, като това става по начин, показан на схемата.
Различните производители препоръчват различни периоди, но размяната на местата трябва да става след изминаване на не-повече от 3000 до 5000 км.

Изображение
ПРИЧИНИ ЗА НЕПРАВИЛНОТО ИЗНОСВАНЕ НА ГУМИТЕ

Нарушена сходимост
Сходимостта е показател, който отразява разположението на предните колела едно - спрямо друго. Когато разстоянието между предните краища на колелата е по-голямо от разстоянието между задните краища, говорим за така наречената отворена предница. В този случай се изтрива по-бързо вътрешната част на протектора на гумата. Когато разстоянието между предните краища на колелата е по-малко от разстоянието между задните краища, говорим за така наречената затворена предница. В този случай се изтрива по-бързо външната част на протектора на гумата.
Фирмите, производителки на автомобили, предоставят технически данни за диапазона, в който може да се изменя сходимостта за всеки водел автомобил.

Изображение

Наклон
Наклонът представлява изместване горния край на автомобилното колело навътре (към каросерията) или навън (съответно отрицателен или положителен наклон). Подходящият наклон осигурява равномерно прилепване на протектора на гумата към пътната настилка.
При наличие на положителен наклон се износва по бързо външният край на протектора на гумата и обратно - при наличие на отрицателен наклон - вътрешният край на протектора. Фирмите, производителки на автомобили, предоставят технически данни за диапазона, в който може да се изменя наклонът за всеки модел автомобил.

Изображение

Меки или пренапомпани гуми
Друга причина, която може да доведе до неправилно износване на протектора е некоректното налягане на въздуха в гумата. Гумите трябва да бъдат помпени до налягането, указано от производителя на автомобила.
Ако гумата е мека се получава по-бързо износване на външните части на протектора.
Във вътрешността на мека гума се генерира голямо количество топлина, която може да увреди нейната структура.
Ако гумата е пренапомпана се износва в по-голяма степен централната част на протектора. В този случай протекторът не осигурява подходящ контакт с повърхността на пътя и поведението на гумата става непредсказуемо.

Изображение
НАЛЯГАНЕ НА ВЪЗДУХА В АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ

ПРАВИЛНОТО НАЛЯГАНЕ
Поддържането на правилно налягане в гумите е толкова важно, колкото и поддръжката на двигателя. Икономическите ползи са още по-големи! Правилно напомпаните гуми издържат повече, спестяват гориво, улесняват управлението и предотвратяват инциденти. Ако вземете под внимание отрицателните страни на неподдържането на правилно налягане в гумите – по-голям разход на гориво, износване на гумите, трудно управление (може би и дори загуба на контрол над автомобила) и прегряване – тогава необходимостта от редовно помпане на гумите става още по-ясна.

РЕДОВНА ПРОВЕРКА НА НАЛЯГАНЕТО
Тъй като гумите ни издържат толкова дълго без да изглежда, че имат нужда от проверка, ние сме склонни да пренебрегнем тази важна задача. И все пак гумите губят налягане, бавно, но сигурно всеки ден. Също така гумите са подложени на огъване и удари, които могат да намалят налягането.
Много превозни средства имат различно налягане на предната и задна ос, затова не забравяйте да съобразите този факт ако разменяте местата на гумите на вашия автомобил. Също така не забравяйте да проверите налягането в резервната гума.

КЪДЕ МОЖЕТЕ ДА НАМЕРИТЕ ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРАВИЛНОТО НАЛЯГАНЕ

Информация за правилното налягане на гумите може да бъде намерена в упътването към автомобила или върху етикета, залепен върху вратата, колоната, жабката или капака на резервоара. И все пак, ако имате проблеми, можете да се обърнете към автосервиз за помощ. Върху етикета е посочен максималния товар на автомобила, налягането на гумите, както и размера им, който се препоръчва от производителя.
Друг източник са ТАБЛИЦИТЕ ЗА НАТОВАРВАНЕ НА ГУМИТЕ. Най-близкият дистрибутор на гуми би трябвало да разполага с тази информация. Тези таблици съдържат не само правилното налягане за масово разпространените размери, но също така и за широките гуми.
Тук може да намерите информация за налягането на всички модели на BMW
http://www.puretyre.co.uk/bmw-tyre-pressures/
http://www.drivegreen.com/ATP-%20bmw.htm
Налягане BMW всички модели.xls

Налягането се увеличава с увеличаване размера на гумата, за да задоволи товарния капацитет на колата.


Други фактори, които влияят върху налягането

Освен рутинната проверка на налягането има и други обстоятелства, които ни карат да напомпаме гумата. Сезонните или височинни промени повишават или намаляват налягането (на всеки 10°С промяна в температурата налягането се променя с около 0,07 атм). Вероятно най-пренебрегваният фактор е натоварването на камиони и тежкотоварни автомобили. Правилното налягане при тях се определя от действителното натоварване на гумите. Най-добре това става чрез претегляне на автомобила; натоварването може да се променя.

ЗАПОМНЕТЕ, ЧЕ ФАТАЛНО ЗА ГУМИТЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ НЕДОСТАТЪЧНОТО ИЛИ ПРЕКАЛЕНО НАПОМПВАНЕ.
Изображение
БАЛАНС НА АВТОМОБИЛНИТЕ ГУМИ
Поддържането на баланса на гумите от изключителна важност за автомобила.
Балансът на гумите не само осигурява по-комфортно возене, но и е ключов фактор за удължаване живота на гумата. Целта на тази статия е да ви помогне да разберете процеса на балансиране и неговата важност за гумите.
Може би най-убедителният аргумент в полза на баланса идва от един очевиден факт – съвременните автомобили се правят все по-леки. Тежките автомобили от миналото всъщност поглъщаха голяма част от вибрациите преди те да бъдат усетени от шофьора. По-гъвкавото окачване също упражняваше този ефект.
Вторият фактор е технологията на гумата – по принцип съвременният стил в ниско профилните гуми, наложен от изискванията на пазара, предлага по-добра обратна връзка на шофьора със условията на пътя. Също така ниско профилните гуми не оказват голямо съпротивление при въртене, което спомага за
икономията на гориво. Резултатът е, че и най-лекият дисбаланс на гумата (по-малко от 15 грама) може да бъде усетен, което е значително по-малко в сравнение с гумите от преди десет години. За онези от вас, които са преминали към по-голям цол гуми и джанти, балансът става още по-важен.

Динамичен дисбаланс: Появява се при неравномерно разпределение на тежестта в едната или двете страни на гумата/колелото, при което се създава вибрация или треперене на колелото.

Статичен дисбаланс: Появява се при олекотяване или натежаване на гумата в определена точка, при което гумата започва да се върти неравномерно и колелото започва да вибрира (бие) вертикално.

Статичният дисбаланс предизвиква подскачане или вертикална вибрация на колелото. Динамичният дисбаланс създава странична вибрация. В повечето случаи се срещат и двата вида дисбаланс, което изисква да се направи и т.нар. динамично балансиране, познато като въртящ баланс, при който гумата се балансира чрез равномерно разпределяне на тежестите. Балансиращата система посочва на механика къде да постави балансиращите тежести върху джантата, за да премахне дисбаланса. Когато балансиращата система изпълни своя контролен тест за разпределяне на тежестите, съвкупността от гума и джанта е балансирана и няма да се получи вибрация. Това, разбира се, води до по-добър комфорт на возене и равномерно износване на гумата.

Кога да балансирате гумите си
Нека предположим, че сте изминали около 8 000 км след като сте купили гумите си. Трябва да имате предвид, че завоите, неволните удари, дупките, както и карането по неравните пътища водят до неравномерно износване на протектора. Представете си, че някоя дупка е нарушила центровката на автомобила ви, което неминуемо довежда до неравномерно износване. В такъв случай освен, че ще трябва да смените местата на гумите и фиксирате центровката на автомобила, ще трябва и да ги балансирате отново. Дори и да не усещате вибрации, това не значи, че ги няма. Неравномерното износване на протектора създава дисбаланс, който пък от своя страна води до нагряване и износване на гумите.

Други източници на вибрация
- изкривена джанта
- деформирана гума
- неправилно поставяне на джантата върху оста
- неравномерна твърдост на страниците на гумата
- износване на спирачен механизъм
- проблем в ходовата част
- проблем в окачването
- неизправност на колелото
- промяна в центровката

МОНТАЖ

Изображение

Съвременните висококачествени гуми и джанти позволяват оптимален монтаж. Върху гумата има обозначена точка, която трябва да се постави срещу отвора за вентил върху джантата. При това монтиране на гумата върху джантата се осигурява максимална оптимизация , която намалява до минимум броя на тежестите, които трябва да се поставят, за да се коригира остатъчния дисбаланс.
В редки случаи гумата може да е произведена с неравномерна твърдост на страниците, което би довело до проблеми при шофирането. Днес има балансиращи машини от ново поколение, които отчитат това и насочват механика да монтира гумата така, че да се постигне максимална оптимизация за отстраняване на този проблем, като в същото време се спазват правилните спецификации. Ако това не бъде постигнато в рамките на допустимия баланс, дефектната гума трябва да се смени.

Поставяне на балансиращи тежести
Изображение
клипсови тежести

Налага по-специален начин на поставяне на тежестите, за да се постигне прецизен баланс и естетически вид. Механикът във сервиза ще ви предложи най-добрия метод за вашия тип джанта.
При стандартния баланс се използват само клипсови тежести. Този метод се прилага предимно върху стоманени и алуминиеви джанти производствено оборудване (използват се различни видове тежести в зависимост от типа джанта).
Изображение
самозалепващи се тежести

При комбинирания баланс се използват едновременно клипсови и самозалепващи се тежести, които се поставят от вътрешната страна на джантата.
Използването на самозалепващи се тежести се среща най-вече при алуминиевите или хромирани джанти или при други джанти, които са с по-деликатна повърхност. Тежестите отново се поставят от вътрешната страна на джантата.


ОСНОВНИ ПАРАМЕТРИ НА ЛЕТИТЕ АЛУМИНИЕВИ ДЖАНТИ

Изображение


схема 1.Изображение

схема 2.Изображение

1 - Широчина на джантата
2 - Диаметър на джантата
3 - Диаметър на централния отвор
4 - P.C.D. - диаметър на кръговата стъпка
5 - Офсет
6 - Легло за спирачния диск
7 - Диаметър на отвора за болтовете
8 - Централна линия
9 - Фланец
10 - Контур на профила
11 - Легло на борда
12 - Отвор за вентила
13 - Диаметър на монтажната повърхност


Размер на джантата
включва широчина и диаметър на джантата. Например размерът 6,5х15 означава, че джантата е с широчина 6,5 инча и диаметър 15 инча (цола).
Офсет
показва разстоянието от централната линия на джантата до нейната монтажна повърхност (схема 1). Офсетът е положителен (+), когато монтажната повърхност се простира отвъд централната линия на джантата. Офсетът е отрицателен (-), когато монтажната повърхност се намира зад централната линия (схема 1).
P.C.D. (ПСД) - диаметър на кръговата стъпка
показва в милиметри диаметъра на кръга, свързващ центровете на отворите за болтовете. Според модела на автомобила варира P.C.D. както и броят на болтовете (схема 2).
РАЗСТОЯНИЕ МЕЖДУ БОЛТОВЕТЕ

инфо:PCD-Диаметър на кръговата стъпка/мм/
инфо:Централен отвор-/мм/
P.C.D. (ПСД) - диаметър на кръговата стъпка показва в милиметри диаметъра на кръга, свързващ центровете на отворите за болтовете.

Според модела на автомобила варира P.C.D. както и броят на болтовете.
Код: Избери целия код
N.B - centre bore (размер на централния отвор  ) bolt thread (какъв болт ви трябва)
1 Series E81/82/87/88 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 35-45
1 Series E82M = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 20-31

1 Series F20/F21 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 33-53

3 Series E21 = PCD 4x100, centre bore 57.0mm and M12x1.5 bolt thread. ET 12-20

3 Series E30 = PCD 4x100, centre bore 57.0mm and M12x1.5 bolt thread. ET 15-35
3 Series E30 M3 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 27-30

3 Series E36 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 30-47
3 Series E36 M3 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 35-47

3 Series E46 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 30-47
3 Series E46 M3 = PCD 5x120 centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. Fronts ET 30-47, Rears ET 20-27,

3 Series E90/91/92/93 = PCD 5x120, Centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 30-45
3 Series E90/92/93 M3 = PCD 5x120, Centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 34-37

3 Series F30/F31 = PCD 5x120, Centre bore 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 31-47

5 Series E28 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 18-25

5 Series E34 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 13-20
5 Series E34 M5 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread.

5 Series E39 = PCD 5x120, centre bore 74.1mm and M12x1.5 bolt thread. ET 15-25
5 Series E39 M5 = PCD 5x120, centre bore 74.1mm and M12x1.5 bolt thread. ET 15-25

5 Series E60/61 = PCD 5x120 centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 15-32
5 Series E60/61 xDrive = PCD 5x120 centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 40-46
5 Series E60 M5 (Saloon) = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 12-32
5 Series E61 M5 (Touring) = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 12-32

5 Series F07 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 25-41
5 Series F10/F11 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 33-44

6 Series E24 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread.

6 Series E63/64 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 14-20
6 Series E63/64 M6 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 12-20

6 Series F12/13 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 30-44

7 Series E32 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 19-26

7 Series E38 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 13-25

7 Series E65/66/67/68 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.5 bolt thread. ET 10-25

7 Series F01/02 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 25-41

8 Series E31 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread.

X1 E84 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 30-41

X3 E83 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.5 bolt thread. ET 40-46

X3 F25 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 32-51

X5 E53 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M14x1.5 bolt thread. ET 40-45

X5 E70 = PCD 5x120, centre bore 74.0mm and M14x1.25 bolt thread. ET 37-53

X5M E70 = PCD 5x120, centre bore FRONT 74.0mm, centre bore REAR 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 18-40

X6 E71 = PCD 5x120, centre bore FRONT 74.0mm, centre bore REAR 72.5mm and M14x1.25 bolt thread. ET 38-40

Z1 E30Z = PCD 4x100, centre bore 57.0mm and M12x1.5 bolt thread.

Z3 E36 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 30-40

Z3 M Coupe/M Roadster = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread.

Z4 E85/86 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 45-52

Z4 E89 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread. ET 29-40

Z8 E52 = PCD 5x120, centre bore 72.5mm and M12x1.5 bolt thread.

BMW Mini R50/R52/R53 = PCD 4x100, centre bore 56.2mm and M12x1.5 bolt thread. ET 37-48

BMW Mini R55/R56/R57/R58/R59/R60 = PCD 4x100, centre bore 56.2mm and M14x1.25 bolt thread. ET 37-48


ЗАЩО НЕ СЕ ИЗПОЛЗВА ОБИКНОВЕН ВЪЗДУХ ЗА ГУМИТЕ НА СЪСТЕЗАТЕЛНИТЕ КОЛИ?

Много състезателни отбори използват азот вместо въздух за гумите си защото азотът притежава много по- постоянна плътност в сравнение с обикновения въздух . В много случаи 0.03 атмосфери налягане биха променили коренно сцеплението и управлението когато температурните стойности на трасето и на гумите варират, има нужда от постоянната плътност на азота. Кислорода и влажността убиват гумите. Всички гуми, напомпани с въздух, постепенно губят качествата си. Причината е химическата оксидация, т.е наличието на кислород, по-известна като амортизация на гумата. Истинската причина за загубата на качествата на една гума се крие в кислородните молекули, които се съдържат във въздуха, с който е напомпана тя, а той представлява смес от няколко газа-азот-78%,кислород-21%,аргон-0,9% и други-0,1%.При направата на гумите се слага бандажна лента, чието предназначение е да не позволява на въздуха да прониква във вътрешността
на гумата, но на практика това е невъзможно. Използват се и химикали, наречени антиоксиданти или вещества, спиращи стареенето. Тяхната цел е да неутрализират навлезлия кислород и те наистина го правят, но само докато самите те не се изхабят, а това става много скоро след като гумата влезе в употреба. И така стареенето започва първо от вътрешността на гумата и постепенно се разпространява навън. Първо се разрушава бандажната лента и в последствие съседният й изолационен слой. Този процес продължава да обхваща и по-външните слоеве на гумата, което се дължи на разликата в стойностите на налягането вътре в гумата и на атмосферното налягане извън нея. Протича химична реакция м/ду кислородните молекули и свободните двойно-валентни връзки, които съществуват във всяка гума. Това е причината молекулите на каучука да загубят своята стабилност и еластичност. Така гумата губи типичните си свойства и придобива характеристики на мека пластмаса. Разрушаването на гумата се ускорява и от напомпванията-тогава се вкарва нов влажен въздух, за да се поддържа желаното налягане, а влагата в гумата става причина за възникване на разлика в налягането и ръжда по джантите.
За постигане на максимален ефект от помпането с азот, първо трябва да се изтегли всичкия въздух от гумите. След като се свалят от джантите те трябва да се почистят и по тях да няма влага. Преди отново да се монтират, джантите трябва да са намазани с лубрикант, който не съдържа вода.

ХИДРОПЛАНИРАНЕ

Три са основните фактори ,които влияят на сцеплението на гумите с мокра настилка
-Скорост- с увеличението на скоростта се намалява сцеплението
-Дълбочина на водата-колкото по-дълбока е водата, толкова по-малко е сцеплението въпреки че дори и при малка дълбочина е възможно да има намалено сцепление и то при ниска скорост
Дълбочина на грайферите-колкото е по-износена гумата, толкова повече се увеличава възможността за хидропланиране.
Тъй като хидропланирането може да е придружено с пълна загуба на сцепление и контрол над превозното средство, е необходимо да намалите скоростта, като разбира се, се съобразите с движението около вас
шофирате върху заснежена или заледена пътна настилка
Все сезонните гуми са проектирани да осигурят по-добро сцепление със снега, от колкото не все сезонните. Това са гуми върху които е изписано M+S, което означава кал и сняг. Дори и най добрите все сезонни гуми не могат да осигурят приемливо ниво на сцепление при шофиране с висока скорост на заледена/заснежена настилка или ако не предвидите поне 12 пъти по-дълъг спирачен път.
Какво да направите когато заседнете
Когато заседнете в лед, сняг, кал или мокра трева, автомобилът трябва да бъде разклатен чрез превключване на скоростния лост от предна на задна скорост при автоматични кутии или от задна на втора при механични. Това трябва да бъде направено при възможно най-малко въртене на гумите. Силата предизвикана от бързото въртене на гумата може да причини експлозия от разкъсването на гумата. Някои превозни средства могат да причинят това за броени секунди.

Регламент ( ЕО ) 1222/2009
Изображение
нов етикет От 1 ноември 2012 г. нов стандартен информационен етикет на ЕС е бъде задължителен за всички гуми произведени след 1 юли 2012 г. (DOT 2712).

Етикетът осигурява на потребителите информация за характеристики на гумата. Той ще съдържа клас на съпротивлението при търкаляне (като изражение на влиянието му върху разхода на гориво на автомобила и върху околната среда), сцеплението на мокра настилка (като изражение на безопасността на гумата) и външното ниво на шум (което също е екологичен фактор).


енергийна ефективност Клас на енергийна ефективност
(Съпротивление при търкаляне)


От клас А (най-малък разход)
до клас G (най-голям разход)

Изпитването: гумата се изпитва върху въртяща се повърхност при стандартизирани условия, които представляват обичайната употреба. Тестът симулира шофиране с 80 км/ч с товар, равен на 80% от товарния индекс на гумата.


сцепление с влажна пътна настилка Клас на сцепление с влажна пътна настилка
(Спиране на мокра настилка)

От клас А ( най-къс спирачен път)
до клас G ( най-дълъг спирачен път)

Този тест се извършва с превозно средство при стандартизирани условия, определени от закона, а именно:температура, състояние на пътната настилка, дълбочина на водата и скорост.Условията на изпитванията, съгласно европейското законодателство, са:
• Зимните гуми се изпитват при температура между 2° и 20°C.
• Летните гуми се изпитват при температура между 5° и 35°C.
• Дълбочина на водата между 0.5 и 1.5 мм. Спиране на 4 гуми с АБС между 80 и 20 км/ч


външен шум при контакт с пътя Клас и измерена стойност на външен шум при контакт с пътя (dB)
(Външно ниво на шум)

3 черти = високо ниво на шума, но в съответствие с настоящите европейски разпоредби
2 черти = средно ниво на шума, между бъдещата пределно допустима стойност и 3dB под нея
1 черта = ниско ниво на шума, 3 или над 3 dB под бъдещата пределно допустима стойност

Изпитването: на ръба на писта се поставя микрофон, който да измери нивото на звука, когато изпитваното превозно средство минава с 80 км/ч.
Как да изберем гума?
1.Хванете с пръсти част от грайфера и разко я натиснете настрани. Ако материалът е качествен, то вие не бихте могли да го огънете на повече от 2-2,5мм., а също така ще възвърне постоянната си форма за по-малко от секунда.
2. Прокарайте пръсти по вътрешната част на гумата. Ако не усетите талк то по-добре не купувайте тази гума.
3. Проверете датата на производство.
4. Някъде върху гумата трябва да има щампа за минат ОТК. Ако има и други подобни щампи, то това означава, че гумата е минала и през междинен качeствен контрол. Това е много добре.
5. Вижте цвета на ивиците боя върху гумата. Ако има червена ивица това означава, че тази гума притежава клас А до клас В сертификация за качество на материала. Имали жълта ивица - нарушен е състава на кайчуковата смес. Такава гума може да ползвате само за резервна. ВНИМАНИЕ! - ако върху гумата има зелена ивица то тя има вътрешни дефекти и в никакъв случай не трябва да я купувате.

Гумата втора употреба е враг номер едно на безопасното шофиране. Обувайки автомобила си с гуми втора ръка, ние залагаме огромни рискове.

Загадка 1: Защо гумите са изхвърлени от предишния собственик?

Не съществуват гуми, които се свалят, за да бъдат препродавани или да продължат да изпълняват функцията си след изчерпване на потенциала си.

Загадка 2: При какви условия е експлоатирана гумата втора ръка?

Никога не можем да получим истинския отговор на този въпрос. За нас остават тайна и щетите, нанесени върху каучуковото изделие. Дори външно да изглежда читава, без уред не би могла да бъде преценена точната амортизация.

Защо решаваме, че можем да рискуваме безопасността си - дали гумата ще гръмне по време на движение, дали няма да спрем при опасна ситуация, дали при мокра настилка ще попаднем в аквапланинг ... За съжаление, българският клиент най-често прави максималния компромис - с гумите.

Не са рядко случаите, когато собственици на скъпи возила предпочитат да спестят от “обуването” на луксозната си лимузина или джип. Търсят “нещо по-евтинко” и монтират гуми, които не отговарят на изискванията за съответния автомобил. Известно е, че всеки производител предвижда и препоръчва определен вид гуми за моделите си. Неслучайно каучуковата стока е обозначена с индекси, между които са скоростен и товарен. Свикнали сме да търсим и купуваме гуми като се водим само по един показател - размера. Малко са хората, които отчитат факта, че един и същ размер може да бъде произведен за различни автомобили. Килограмите, които може да понесе съответната гума, както и скоростта, при която тя функционира безопасно, са критерии, които са изключително важни, но малко известни.

Разликата между скъпата и евтината гума може да бъде фатална. Високите динамични и технически характеристики на мощните коли изискват “прецизни” гуми. Десет метра разлика в спирачния път могат да бъде решаващи за изхода от рискова ситуация на пътя.


Когато върху гумата част от маркировките са изтрити, това е сигурен сигнал за съмнение и повишено внимание. Нечетимите индекси подсказват, че търговецът прикрива нещо нередно. Случва се завод да произведе гуми с дефект. Вместо да бъдат унищожени те се изкупуват за ползване от селскостопански машини, каруци или други превозни средства, които не предполагат движение с висока скорост. По сложните пазарни пътища обаче тази стока често се връща в сервизите и се препродава за леки автомобили като нова. Задължително условие за производителя е при реализиране на дефектна стока да я обозначи с траен индекс, който уточнява за какво натоварване е подходяща. Нелоялният търговец обикновено изтрива точно тази маркировка, за да пласира изделието като ново.
Съветник - всесезонни гуми : http://autobild.bg/%D0%A1%D1%8A%D0%B2%D ... r-14/a4914


Кога трябва да смените гумите на автомобила си?


Препоръчително е всяка седмица да проверявате вашите гуми във връзка с дълбочината на протектора и състоянието му, вътрешното налягане, повреди на страниците, както и всички признаци на неравномерното износване. Ако имате съмнения, потърсете съвет от квалифициран експерт, който ще може да ви каже дали гумата е подходяща за по-нататъшна употреба.
Шест причини да смените гуми си

По-долу сме изброили шест основни причини относно това, кога трябва сериозно да обмислите смяната на вашите гуми. В някои ситуации гумите могат да бъдат поправени. Преди поправката на гума , тя трябва да бъде внимателно прегледана както отвътре, така и отвън, от квалифициран специалист. Демонтирането на гумата от джантата е от съществено значение, тъй като вътрешните повреди не могат да се видят, когато гумата е монтирана.
1. В случай на спукване
Съвременните гуми са много здрави и могат да се справят с повечето препятствия. Въпреки това обаче спукването все още е възможно. След като гумата ви е спукана, тя трябва да бъде прегледана от специалист, който да открие евентуални скрити повреди, които могат да попречат на поправката на гумата.
Процедури за безопасност в случай на спукване, когато сте в движение:

Винаги съблюдавайте вашата безопасност и тази на вашите пътници, отбийте на сигурно място
Дръпнете ръчната спирачка
Изключете двигателя и оставете автомобила на ниска предавка
Включете аварийните светлини
Облечете сигнална жилетка
Поставете предупредителен триъгълник отстрани на пътя 100 м зад автомобила

Вашата сигурност винаги е на първо място! Полезни съвети за смяна на спукана гума

Носете чифт здрави ръкавици
Носете плик за отпадъци в багажника, в случай че гумата, която сваляте е покрита с кал!
Носете здрава плоскост, върху която да поставите вашия крик, в случай че земята е мека — крикът ви може да потъне.
Ако е възможно, смажете с грес болтовете на колелата, за да спомогнете за тяхното отстраняване (Вазелин или дори крем за ръце биха свършили работа при спешен случай).
След смяна на гумата тя може да не е добре напомпана, така че не шофирайте твърде бързо
Отидете в най-близката бензиностанция и напомпайте гумата правилно
Силно затегнатите болтове на колелата носят риск от повреждане на спирачните дискове или системата за монтаж на колелата
Използвайте динамометричен гаечен ключ, за да сте сигурни, че сте затегнали болтовете правилно с правилния въртящ момент.

Ако не разполагате с динамометричен ключ или сте затегнали болтовете на ръка, накарайте специалист по гумите да ги провери възможно най-скоро. Това ще гарантира, че е приложен правилния въртящ момент.

Правилно затегнатите болтове ще улесни също и тяхното сваляне.

2. В случай, че гумите ви са износени до допустимата законова граница

Препоръчително е редовно да проверявате вашите гуми за износване. Но как? Ето един лесен начин да разберете дали гумите ви са износени.

Наблюдавайте индикаторите за износване, намиращи се във всеки от основните канали на протектора. Тези индикатори представляват малки издутини в основата на каналите на протектора.
Ако повърхността на протектора е на нивото на тези издутини, дълбочината на протектора най-вероятно е много близо до законовата граница от 1.6 мм. Или под нея! Износените гуми не предоставят адекватно ниво на сигурност и използването им е в нарушение на закона.
Дори когато остатъчната височина на протектора е по-голяма от 1.6 мм, вие трябва да адаптирате вашата скорост и стил на шофиране към външните условия, особено върху мокри повърхности.
За зимните гуми остатъчната височина на протектора трябва да е 4 мм. За запазване на максимално сцепление при сняг, както при спиране, така също и при движение, е препоръчително да смените зимните си гуми след достигане на тези индикатори на износване.

3. В случай, че гумите ви показват признаци на стареене
Не е възможно да се определи срока на годност на гумите. Няма значение кога са произведени. Гумите стареят, дори когато не са в експлоатация. Или когато се използват рядко. Живота на гумата се влияе от много фактори: температура, поддръжка, условия на съхранение и употреба, товар, скорост, налягане, както и стил на шофиране. От тези фактори зависи експлоатационния живот на гумите.
Проверявайте редовно вашите гуми
Поради тези причини, се препоръчва на всички водачи редовно да обръщат внимание на външния вид на своите гуми за ясни признаци на стареене или умора. Това може да включва напукване на каучука на външния протектор, раменните части и областта на борда, както и деформации и т.н. Прекаленото стареене на гумите може да доведе до загуба на сцепление. Препоръчва се всички гуми, включително резервните, да се проверяват редовно от специалист. Той може да ви каже дали гумите ви все още са годни за употреба.

Кога гумите са твърде стари? Петгодишният тест
След пет или повече години в експлоатация гумите трябва да минават през основен преглед най-малко веднъж годишно. Ако е необходимо, следвайте препоръките на производителя на превозното средство за смяна на оригиналните гуми. Ако гумите не са сменяни от 10 години, считано от датата на производство препоръчва се като предпазна мярка те да бъдат сменени с нови. Това е необходимо, дори когато те изглеждат използваеми и не са износени до нивото на индикатора за износване.
Изображение
Изображение
4. В случай на повредена гума
При удар с твърди обекти на пътя, като например бордюр, дупка или остър предмет, вашите гуми могат да бъдат сериозно повредени. Всяко видимо спукване, нарязване или деформация трябва да бъде проверено от специалист. Само той може да ви каже дали гумата може да бъде поправена, или трябва да се замени. Не забравяйте, че в никакъв случай не трябва да използвате повредени или спукани гуми без да се консултирате с професионалист. В противен случай това може да намали нивото на сигурност на вашите гуми. Проверката от специалист е от съществено значение, тъй като вътрешните повреди не са видими, когато гумата е монтирана.
Гумите определено не могат да бъдат поправени в следните ситуации:

Разкъсване на страницата
Стоманените нишки на борда се виждат или са деформирани
Сепариране на каучуковите слоеве или тъканта
Гънки в каучука или тъканта
Повреда, причинена от въглеводороди или химични вещества
Ожулвания или петна по вътрешната част на гумата в резултат на продължителна експлоатация с ниско налягане

5. В случай на неравномерно износване
Неравномерното износване на гумите — в някои области, в центъра, по краищата — често е признак за механична повреда, като например неправилно регулиране на колелата. Или проблем с балансирането, окачването или предавателната система. Причината също може да бъде и шофирането с неправилно налягане на гумите. Ако забележите неравномерно износване, трябва незабавно да се обърнете към специалист.

За да избегнете неравномерното износване на вашите гуми, е препоръчително да ги регулирате и балансирате на всеки шест месеца. Това също ще удължи живота на протектора и ще ви осигури по-комфортно пътуване. Друг начин да запазите протекторната шарка на гумите е редовната промяна на тяхната конфигурация.
Чести причини за неравномерно износване на гумите:

Износване от единия край: небалансирано или нерегулирано колело.
Износване от двата края: недостатъчно вътрешно налягане.
Износване в центъра на гумата: пренапомпване.

6. В случай на гуми, които не съответстват на вашия автомобил
За да се осигури оптимална работа, всички колела на превозното средство трябва да бъдат оборудвани с един и същи вид гуми.
Гумите с различни размери, конструкции и нива на износване могат да имат отрицателно въздействие върху управляемостта и стабилността на превозното средство.
Никога не комбинирайте радиални с нерадиални гуми
Също така не монтирайте радиални и нерадиални гуми на едно и също превозно средство. Ако това е неизбежно, никога не монтирайте радиални и нерадиални гуми на една и съща ос. Ако на едно превозно средство са монтирани две радиални и две нерадиални гуми, двете радиални гуми трябва да бъдат на задната ос, а двете нерадиални гуми на предната ос.

7. Какво казва законът?
В „Правила за изграждане и експлоатация на пътни превозни средства от 1986 г.“, по-специално Правила 24-27, ясно се указва кои гуми могат да бъдат монтирани на вашето превозно средство. ТЕЗИ ИЗВАДКИ СА САМО ЗА ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ: ТЕ НЕ ТРЯБВА ДА СЕ РАЗГЛЕЖДАТ КАТО ЧАСТ ОТ НОРМАТИВНИ АКТОВЕ.
ПРАВИЛО 24: Това правило определя какъв вид гуми могат да бъдат монтирани на различните класове превозни средства, както и всички приложими условия и/или изключения. Що се отнася до лицата, занимаващи се с товарни и/или леки автомобили, един от обхванатите въпроси е ограниченията за монтиране на гуми, които могат да бъдат пренарязани. Основната позиция на тези ограничения е, че пренарязаните гуми не могат да се монтират на моторно превозно средство с тегло в ненатоварено състояние по-малко от 2540 кг. Това правило определя също и превозните средства, на който могат да бъдат монтирани резервни гуми за временна употреба.

ПРАВИЛО 25: Това правило разглежда товарните и скоростните индекси. Особено внимание се отделя на гумите, монтирани на тежкотоварни автомобили, автобуси и ремаркета, и за които съответното министерство трябва да издаде сертификат за одобрение и табелка, която да се прикрепи към превозното средство. Освен другата информация, тази табелка, която трябва да бъде здраво закрепена на видно място върху превозното средство, посочва максималното натоварване на отделните оси и общото тегло. В съответствие с това правило гумите, монтирани на превозното средство, трябва да са в състояние да понесат максималния допустим товар на всяка ос при максималната допустима скорост на превозното средство. При определяне на понятията „индекс на товароносимост“ и „категория на скорост“ правилото се позовава на Правило 30 и 54 на ИКЕ на ООН и на Директива 92/23/ЕИО.

ПРАВИЛО 26:
Това правило разглежда използването на гуми с различна конструкция. То определя три вида гуми: диагонална, диагонална с колан и радиална. Съгласно това правило гуми с различна конструкция не могат да се монтират на една и съща ос. По-долу са изброени законово допустимите комбинации от гуми за леки и лекотоварни автомобили (дори тези със сдвоени гуми на задната ос). Използването на временна резервна гума с различна конструкция е разрешено, при условие че скоростта на шофиране не надхвърля 80 км/ч.
Правило 27: Това правило се отнася до условията за експлоатация и поддръжката на гумите. В него се уточнява кога дадена гума не трябва да бъде използвана например поради факта, че тя не отговаря на условията на работа на превозното средство, или поради проблеми, свързани с условията на експлоатация или поддръжката, като например неподходящо налягане на гумата, разрези, издатини или повреди. Правилото също така разрешава използването на аварийни гуми в спаднало състояние, при условие че гумата и джантата са изработени така, че да отговарят на условията на работа на превозното средство. То също така уточнява, че каналите на протектора на всяка гума, монтирана на лек или лекотоварен автомобил, трябва да бъдат с дълбочина най-малко 1.6 мм по цялата обиколка на гумата, включваща централните три четвърти от ширината на протектора.



Как се съхраняват гуми

Тъй като горещината и излагането на различни природни сили са главните фактори, които въздействат на стареенето на автомобилните гуми, шофьорите могат да удължат живота на гумите си като доведат до минимум въздействието им.Ето няколко съвета за съхранение на гуми, които няма да се използват постоянно.
• Не съхраняваите превозно средство дълго време, като оставяте тежестта му върху гумите. Дългосрочната неупотреба е по-вредна за гумите от кратките седмични курсове, които деформират гумите и помагат за запазване на масленото разпространение в каучуковите съставки.
• НЕ ПРИЛАГАЙТЕ ЗАЩИТНИ МАТЕРИАЛИ.Съставните частици на гумите са направени да устояват на вредното озоново влияние и напуквания поради лошите атмосферни условия.
• Дръжте гумите далеч от пряка слънчева светлина. Слънчевите ултравиолетови лъчи и излъчваната горещина са пагубни за гумата. Използвахме пирометър, за да измерим гуми на паркиран автомобил, които са стоели на директна слънчева светлина дълго време. Изненадващо температурите на повърхността на тези гуми бяха 135 градуса по Фаренхайт(това е 57 градуса по нашия стандарт на Целзий)
• Поставяйте всяка гума в отделна херметическа найлонова торба за съхранение. Избягвайте допускането на влага и отстранете колкото се може повече въздух от опаковката(повечето шофьори ползват прахосмукачка за изтеглянето на въздуха). Затворете торбата плътно и я залепете с тиксо, за да стои затворена. Това поставя гумата в собствена мини атмосфера, което помага за намаляването на масленото изпарение.
• Поставете гумите на хладно и сухо място. По добре е да се съхраняват в сухо мазе, отколкото на открито, в горещ гараж или таван. Температурите на мазетата винаги остават по-стабилни и там е по-хладно, докато температурите на открито, в гаражите и на таваните, често се покачват и става горещо, има голямо колебание на температурите.
• Пазете гумите от източници на озонно излъчване. Електромоторите, които използват контактни четки произвеждат озон. Дръжте гумите далеко от пещи, помпи и т.н.
Въпреки че гумите ще остареят малко, безогледно на това какви предпазни мерки са взети, тези процедури ще помогнат да се забави процеса в сравнение с това да не направиш нищо.


Правилно складиране

Ако гумите невнимателно се струпат в някой ъгъл, това може да означава тяхния предварителен край. Правино е следното:

Преди свалянето на колелата те се маркират:

ПЛ = предно ляво
ПД = предно дясно
ЗЛ = задно ляво
ЗД = задно дясно

Отстраняват се камъчета и др. от каналите. Избира се сухо, хладно и тъмно място за складиране. Бензин, масла, греси и висока температура са отрова за гумите. Гуми, монтирани на джанта се складират в легнало положение - най-добре върху дървен палет. Гуми без джанта се поставят прави и от време на време се въртят



:!: :!: :!: Не карайте "горещи" гуми! :!: :!: :!:

Гумите не понасят привишено темпо, особено при летни горещини. Тогава те реагират с бързо износване. Затова е препоръчително да превърнете следните правила във Ваши навици:

Никога не карайте с максимална скорост автомобила си, когато е натоварен (например пътуване със семейството на почивка), или през летните горещини.
Не превишавайте допустимата максимална скорост на гумите, дефинирана от скоростния индекс (например Q = 160 км/ч или Т = 190 км/ч)


:!: :!: :!: Не претоварвайте автомобила :!: :!: :!:

Съобразителност е необходима не само при скоростта, но и при товаренето на автомобила. Разбира се когато се ходи на почивка е неоходим много багаж, но масата трябва да бъде съобразена с максималното допустимо тегло на автомобила. Един претоварен автомобил променя поведението си на пътя. Когато има и багаж на тавана, страничният вятър атакува по-голяма площ, гумите не успяват да усигурят необходимото сцепление а спирачките - необходимата спирачна сила.

Източници :
Форум на Мазда http://forum.mazdabg.com/viewtopic.php?t=1705 .
Tемата на Bavarcho http://www.bmwpower-bg.net/forums/viewtopic.php?f=10&t=103848
Сайт на Michelin http://www.michelin.bg/tyres/learn-share/buying-guide/when-should-i-change-my-tyres
Wikipedia http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0% ... 0%BC%D0%B0
Примекс http://www.primex-bg.com/polezno/vidove-gumi
Дийом http://www.dioma-bg.com/usefully
п.п.Това е финалната версия с добавено почти всичко . Някой работи са премахнати поради ограничението от 60000 символа на мнение.Ако искате да добавя още нещо , просто добавете коментар.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна skipper на 16 Сеп 2013, 0:19, променена общо 24 пъти
Oo (|||)(|||) oO
First law of electronics: "Every device is powered by the white smoke that resides within it, when the white smoke comes out, the device doesn't work anymore.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 456
Регистриран на: 23.02.2007
Местоположение: Еindhoven
Пол: Мъж
Кара: e36 325i
Мечтае да кара: M-ка, кво друго?

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от Wolf4 » 09 Сеп 2013, 17:21

Колега, адмирации за темата :yes: :bchug: .
Are you M enough...?!

Старши спамър
Online
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 27.04.2010
Местоположение: Извън матрицата в Ориндж кЪнтри юниверс.
Кара: го на оранжеви хапчета ПО ДЖАПАНКИ!
Мечтае да кара: хората към оринджпилване.
Детайли за колата: разделена на 21 млн. бройки.

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от Top Gun Maverick » 09 Сеп 2013, 18:00

Четох с интерес, но май не видях нищо за стареенето, може и да съм го пропуснал защото презскочих няколко реда... :dunno:
https://youtu.be/MNf97XgBdTc
Ако има неразбрали, there is no second best:
https://youtu.be/yzs7qtF04e8 :mhihi:
In God we trust, all others we track.
https://youtu.be/upv2UP4sCzI?si=sXoNFIQpgckN0dVc
I feel the need, the need for speed.
https://youtu.be/zTPoRDrtc0s?si=y-Qi2Ec94Gg15iOw

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 85
Регистриран на: 19.12.2012
Местоположение: село Плевен
Пол: Мъж
Кара: сред идиоти.
Мечтае да кара: e31 850csi

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от skipper » 09 Сеп 2013, 18:04

BMW Power ACM написа:Четох с интерес, но май не видях нищо за стареенето, може и да съм го пропуснал защото презскочих няколко реда... :dunno:

Сега ще коригирам мнението :yes:
едит: Форума има ограничение 60000 символа на мнение и някои работи трябваше да бъдат премахнати . До няколко часа ще едитна първия пост и ще сложа финалния текст .

Код: Избери целия код
 Технически речник
Air Pressure    Количеството сила, с която въздуха влияе на вътрешната част на гумата; измерва се във фунт на квадратен инч (psi) или в килопаскали (kPa); 1 фунт = 0.453кг.
Alignment    Отнася се до правилните настрйки в ъглите на компонентите на окачването – трите типа настройки са CASTER, CAMBER и ТОЕ
Aspect Ratio    Връзката между височината на гумата и нейната ширина. Изчислява се като се раздели височината на широчината
Asymmetric tire    Гума, на която грайфера от външната страна се различава от този на вътрешната страна
Balance    Равно разпределение на тежестта на гумата и джантата. Ако гумата и джантата не са балансирани, това може да доведе до вибрации и неравномерно износване на грайфера. При баланс, за да се компенсира неравномерно разпределената тежест се използват тежести, които се закрепват за джантата
Bead    Част от гумата, която е в контакт с ръба на джантата. Изработва се от силно обтегаеми стоманени корди във форма, идеална да обхванат джантата и да задържат гумата към нея
Camber    Ъгълът меджу оста на гумата и джантата, отнесен към идеална вертикална линия
Caster    Ъгълът между шарнирния болт и идеална вертикална линия
Compound    Материалите използвани при изработката на протектора на гумата. Основните материали са каучук, карбон и др. Различни материали се използват за постигане на различни характеристика на гумите като: устойчивост на загряване, повишено сцепление, повишена устойчивост на износване, устойчивост на срязване, устойчивост при ниски температури
Cord    Нишки от найлон, полиестер, стомана или фибростъкло, които изграждат поясите и пластовете на гумата. Издръжливостта на гумата и нейният товарен индекс зависят от издръжливостта на кордите, използвани за нейното изработване
Crown    Централната секция върху протектора на гумата
Curb Guard    Допълнителен ръб по цялата странична част на гумата, служещ да предпази гумата и джантата от нараняване, което може да бъде причинено от удар в бордюр
DOT    Идва от Department of Transportation. 10 цифреният код след DOT дава информация за седмицата и годината на производство на гумата, както и за производителя, фабриката, линията за гуми и размера
Footprint    Площта на гумата, която е в контакт с пътната настилка
Grooves    Разстоянието между две ребра от протектора на гумата
Hydroplaning    Когато гумата загуби сцепление в резултат от вода на пътя. Водата се натрупва под протектора на гумата и я повдига от повърхността на пътната настилка. Върху аквапланинга влияят: скоростта на автомобила, шарката на протектора и дълбочината на водата
Load Index    Номер, представляващ максималната тежест, която гумата може да поеме. Индексният номер отговаря на конкретна подемност на гумата. Гумите за камиони използват различна система, в която се използват и букви за установяване на товарният индекс
M+S    Обозначение върху страничната част на гумата показващо, че гумата е одобрена за използване при кални и снежни условия (Mud & Snow). Това одобрение е направено от RMA (Асоциация на производителите на гуми)
Offset    Офсет на джантата е разстоянието между монтажната повърхност и централната линия на джантата. Положителен офсет означава, че монтажната повърхност се намира пред централната линия на джантата. Отрицателен офсет означава, че монтажната повърхност се намира зад централната линия на джантата. Това ще доведе до отвеждане на гумата навън от автомобила
Overinflation    Когато налягането на въздуха в гумата надвишава препоръчаното от производителя на автомобила. Може да се използва за по-добро представяне на гумата, но има негативни последици: по-некомфортно возене, износване на гумата и амортизиране на окачването на автомобила
P-Metric System    Система за определяне на размера на гумите, използваща широчина на гумата (в милиметри), процентното отношение, вид на гумата или нейната конструкция и диаметър на гумата (в инчове). Размерът се изписва като 195/50R15
Plus Sizing    Промяна на размера на гумите от оригиналните за автомобила. Тази концепция е изработена за подобряване на представянето и външният вид на автомобила, позволявайки да бъдат монтирани джанти с по-голям диаметър и по-нископрофилни гуми. Идеята е да се запази диаметъра на гумата до 3% от диаметъра на оригинално оборудваните гуми. Тя се състои в прибавянето на 20 мм към широчината на гумата и изваждане на 10% от пропорционалното й отношение всеки път, когато увеличавате размера на джантата с 1 цол.
PSI    Най-използваната система за измерване на нялягане на въздуха в гумите. Идва от фунт на квадратен инч (pounds per square inch); 1 фунт = 0.453кг.
RW    Надписа на гумата - буквите посочващи дадения модел са релефни и бели (при джиповите гуми)
RB    Надписа на гумата - буквите посочващи дадения модел са релефни и черни (при джиповите гуми)
RPB    Буквите означават, че гумата има предпазен ръб за джантата ( не е задължително да го пише на всяка гума )
Shoulder    Външните части от протектора на гумата (там, където протектора се среща със страничната част на гумата)
Sidewall    Тази част на гумата, която е между протектора и борда
Sipes    Малки разрези по протектора на гумата, които помагат за извеждане на водата с цел повишена стабилност на мокър терен. Също така осигуряват по-добро поведение на сняг и лед
Speed Rating    Представлява буквен код, показващ максималната скорост, до която гумата може да издържи товар, съответстващ на товарния й индекс. Скоростният индекс включва символите: Q, S, T, U, H, V, Z, W, Y
Тое    Разликата в разстоянието между предните и задните краища на лявата и дясна гуми. Toе–in означава, че предните краища на гумите са по-близко една към друга от задните ("затворена предница"). Toe–out означава, че задните краища на гумите са по-близко една към друга от предните ("отворена предница").
Tread Blocks    Отделни секции от протектора, отделени от канали
Tread Depth    Разстоянието от върха на протектора до основата на каналите. Това разстояние се мери в централната линия на гумата и се измерва с милиметри
Tread Pattern    Подредбата на каналите, блоковете, ребрата и ламелите върху протектора на гумата
Tread Wear    Още наричан живот на протектора се отнася за издръжливостта на гумата и се измерва в мили или километри
Tread width    Широчинана на протектора на гумата, обикновенно се мери в милиметри. В означението 195/50R15 широчината на протектора е 195мм
TT – Tube tire    Kамерни гуми – налага се използването на вътрешна гума
TL – Tubeless    Безкамерни гуми – без вътрешна гума
UTQG    Стандартът UTQG се използва за определяне на качеството на гумите. Разработен от Министерството на транспорта на САЩ (DOT) и влиза в сила през април 1979г. Показателите в този стандарт са износване на протектора, сцепление (на мокро) и температура и се отнасят само до гуми за леки автомобили с диаметър на джантата над 13 цола, като не включват зимни гуми и гуми за лекотоварни автомобили
 
Видове гуми, които при повреда или спукване и респективно загуба на налягане (дори на всичкия въздух) могат да се експлоатират (да Ви закарат до сервиз без проблем, но трябва да се шофира разумно с ограничена скорост). Това са някои от най-известните символи:
 
ZPS (YOKOHAMA)    Zero Pressure System
XRP (KUMHO)    eXtended Runflat Performance
RUN FLAT (PIRELLI)    
RFT (BRIDGESTONE )    
RUN FLAT или RUN ON FLAT (GOOD YEAR и DUNLOP )    
DSST (DUNLOP)    Dunlop Self Supporting Technology
EMT (GOOD YEAR и DUNLOP )    Extended Mobility Tire
TRF (TOYO)    Toyo Runflat Technology
ZP (MICHELIN )    Zero Pressure
RSC    Runflat System Component
SSR    Self Supporting Runflat
Последна промяна skipper на 11 Сеп 2013, 14:31, променена общо 3 пъти
Oo (|||)(|||) oO
First law of electronics: "Every device is powered by the white smoke that resides within it, when the white smoke comes out, the device doesn't work anymore.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 91
Регистриран на: 22.04.2011
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Е90 320Д или Х3 - 3.0Д

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от shumi66 » 09 Сеп 2013, 18:18

:clap:
Последна промяна shumi66 на 09 Сеп 2013, 20:22, променена общо 1 път

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4699
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от Bavarcho » 09 Сеп 2013, 20:07

Поздравления за отделеното време да напишеш темата :yes:
Преиди време и аз бях писал подобна http://www.bmwpower-bg.net/forums/viewt ... 0&t=103848 :) (сега като гледам пет години минали ехеее )
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 85
Регистриран на: 19.12.2012
Местоположение: село Плевен
Пол: Мъж
Кара: сред идиоти.
Мечтае да кара: e31 850csi

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от skipper » 09 Сеп 2013, 20:10

Bavarcho написа:Поздравления за отделеното време да напишеш темата :yes:
Преиди време и аз бях писал подобна http://www.bmwpower-bg.net/forums/viewt ... 0&t=103848 :) (сега като гледам пет години минали ехеее )

Ако разрешиш ще добавя от твоята тема , това което го няма в моята , за да сме по-полезни на търсещите информация във форума . :?:
Oo (|||)(|||) oO
First law of electronics: "Every device is powered by the white smoke that resides within it, when the white smoke comes out, the device doesn't work anymore.

Пантерчо
Аватар
Мнения: 4699
Регистриран на: 16.03.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: WBS нов внос
Мечтае да кара: Е30 от скъпите

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от Bavarcho » 09 Сеп 2013, 20:15

skipper написа:
Bavarcho написа:Поздравления за отделеното време да напишеш темата :yes:
Преиди време и аз бях писал подобна http://www.bmwpower-bg.net/forums/viewt ... 0&t=103848 :) (сега като гледам пет години минали ехеее )

Ако разрешиш ще добавя от твоята тема , това което го няма в моята , за да сме по-полезни на търсещите информация във форума . :?:


Нямаше нужда да питаш :yes:
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 221
Регистриран на: 20.06.2012
Местоположение: Germany München/Bulgaria/Sofia
Пол: Мъж
Кара: E30
Мечтае да кара: E30

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от Beamerdriver » 09 Сеп 2013, 21:42

Поздравления много хубава тема чета я с интерес ,обаче го има и този момент че българина кара с гуми на 5 сезона което разбира се крие рискове относно безопасността но такова е положението заради ниските заплати , няма да забравя когато си купих 4 чисто нови летни гуми Firestone за BMW-то и баща ми каза ти си луд! Kой прави така ,пари на вятъра... ( учудих се малко ама викам добре ,хубаво ) просто има поколение което е свикнало да прави заменки 2 нови гуми - отпред старите отзад ...гадно.Аз лично не смея да карам така .
39470


Аватар
Мнения: 61
Регистриран на: 1.10.2012
Пол: Мъж

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от F3P » 09 Сеп 2013, 22:14

За съжаление ползата от хубавата тема ще е никаква- масово се карат коли в състояние на полуразпад, а тогава гумите са последната грижа.
Мен ме гледат странно като изхвърля зимна гума с 4-4,5мм протектор или пък откажа в магазина да купя нова гума с ДОТ по-стар от 6-8 месеца. Ама не ми дреме- да се спасяват...
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1422
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: Варна/Враца/Селановци
Пол: Мъж
Кара: Е65 745d
Мечтае да кара: Мотор с Кош!
Детайли за колата: Огин!

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от sambeto » 09 Сеп 2013, 22:20

Поздравления и от мене за темата,труда и обясненията !
:yes:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3145
Регистриран на: 7.05.2007
Местоположение: около ЛЮБИМА и Е36
Пол: Мъж
Кара: видимо доволен
Мечтае да кара: само за удоволствие...
Детайли за колата: E36 318i - Вярната!
E30 316i - Непокорната
ML 400 CDI - Мецанко

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от ~Мишо~ » 09 Сеп 2013, 22:49

Много полезно, дано го прочетат повече хора. :bowdown:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от Nickelback » 09 Сеп 2013, 23:18

Поне е синтезирано на едно място, какво пък толкова... Все едно patent is pending :mhihi:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

Старши спамър
Online
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 27.04.2010
Местоположение: Извън матрицата в Ориндж кЪнтри юниверс.
Кара: го на оранжеви хапчета ПО ДЖАПАНКИ!
Мечтае да кара: хората към оринджпилване.
Детайли за колата: разделена на 21 млн. бройки.

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от Top Gun Maverick » 10 Сеп 2013, 6:59

Човекът е написал, че го е взел от там, какви кражби говориш? Ако не беше написал, че е от там, едва ли някой щеше да знае. И да, положено е бая труд. Копи-пейст, Ама друг път. Хайде ти се пробвай да го прехвърлиш, да подчертаеш толкова неща, картинките и ще видиш колко време отнема.
А и да не би да е със запазени права, та да е крадено? :conf:
Нека не се превръща темата в излишен спор. Тя беше в друг раздел и ако някой беше сметнал, че има нещо нередно в нея щеше да я заключи, а не да я мести в основния форум.
Та стига излишен спор.
Последна промяна Top Gun Maverick на 11 Сеп 2013, 10:30, променена общо 1 път
https://youtu.be/MNf97XgBdTc
Ако има неразбрали, there is no second best:
https://youtu.be/yzs7qtF04e8 :mhihi:
In God we trust, all others we track.
https://youtu.be/upv2UP4sCzI?si=sXoNFIQpgckN0dVc
I feel the need, the need for speed.
https://youtu.be/zTPoRDrtc0s?si=y-Qi2Ec94Gg15iOw

Дон Хуан де Маркофф
Аватар
Мнения: 6033
Регистриран на: 1.06.2002
Местоположение: Стара Загора/Казанлък
Пол: Мъж
Кара: Е30 cardio,Е39,Е36 combainero
Мечтае да кара: X6 cabrio

Re: Да си поговорим за гуми

Мнение от B U L L I » 11 Сеп 2013, 7:05

смятам,че темата е полезна
затова я преместих тук.
без значение и важност за мен е от кой форум е заимствана,аз и доста колеги не четем мазда форум.
ее нямаше да е лошо автора да беше споменал от къде е копирал инфо,както е по правилата
ИзображениеИзображение
http://bayern-bulgaria.net/
"към крайно тежките заболявания се прилагат крайно тежки форми на лечение!"
71% от повърхността на Земята е покрита от вода… Останалата площ се покрива от Мануел Нойер.

Следваща

Назад към Основен Форум

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook